Start > Körkortsforum > Hur sköta sin bil?

Hur sköta sin bil?

Gäst 2010-04-11 10:08 ! Citera #
Har just köpt min första bil. Hur ska jag ta hand om den på bästa sätt, så den håller så längs som möjligt?

MVH R-M
CanonSWE 2010-04-11 13:46 ! Citera #
Det beror ju hur bilen är just nu med. SOm tex nu när snön smält kan en ide vara att spola av den så man får bort salt o annan skit som sliter på plåten. En begangnad bil kan ju vara ide att bya lite oljor o sådanna saken, man skall aldrig lite på säljaren, han kanske har kört med samma olja de senaste 20 åren, vem vet...
Gäst 2010-04-12 18:01 ! Citera #
Det finns enormt mycket info man kan hitta på internet om vad det viktigaste inom bilskötsel är!

Mycket är förstås frågan hur intresserad du är av bilar. Om du vill göra mindre reparationer själv, byta olja och filter själv eller om du bara vill hålla bilen ren från smuts och låta någon annan göra resterande jobben.

Men om du är mer intresserad av bilar så är ett tips att börja med att inhandla en Haynes Reparationshandbok för din bil. Den finns på svenska och kostar dig ~200:- på din lokala biltillbehörsbutik. Där kan du hitta massor av nyttigheter, förutom rena reparationer även regelbunden service osv.

Bästa sättet att hålla bilen i bra skick maskinellt är att serva den ofta. Byt olja och filter var 1000-1500 mil eller en gång om året (det som först inträffar).

Salt och smuts orsakar mycket korrosion. Lacken rostar, underredet på bilen kan fräta sönder och om det blir korrosion i motorrummet så suger saltet åt sig av luftens fuktighet och korroderar slang- och rörkopplingar, motorblock, skruvar, säkringar osv. Korrosion leder i längden till att delarna går sönder vilket förstås innebär dyra reparationer som följd. Om man kör ”offensivt” och ofta ligger nära framförvarande fordon på vintern och vid nederbörd så kommer det in en massa vatten, slask, smuts och salt i motorrummet.

För att undvika detta så är tipset att tvätta bilen ordentligt lite då och då. Både tvätta själva karossen på bilen men även underredet och motorrummet. Det finns dock en del saker att tänka på när man gör det som till exempel att man är i en spolhall med oljeavskiljare, att motorn låtit kallna innan du sköljer av den så att den inte spricker om temperaturskillnaden är för stor och att täcka för generatorn eftersom att bilen kanske inte startar om den blir vattenfylld.

Hoppas du fått några tips som du kan använda dig av!
Gäst 2010-04-18 07:48 ! Citera #
Hej!

Tack för tips! För min del blir det nog inga stora reparationer utan mer enkelt underhåll av bilen. Reparationer får skötas av experter för min del :). (Har inte köpt en lätt-mekad bil heller utan en fransk :) ) Mycket i bilar nuförtiden verkar vara el och datastyrt. Inte så lätt att fixa själv. Jag har inte ens en nyckel till bilen utan startar med ett kort! Så länge el och data funkar är det okej men det gäller att ha koll på batteriet annars kommer jag inte in i bilen...

Den bil jag köpte är i ganska bra skick. Jag vill få den att hålla sig så länge som möjligt. Tvätta bort salt och annat hjälper nog mer än man tror. Har blivit tipsad om att inte anv. automatsvätt eftersom det sliter på lacken. Ska man kanske göra någon behandling av lacken för att få den att hålla längre?

Frågade där jag köpte bilen om det är bra att göra rostskyddsbehandl under bilen men det skulle inte behövas. Det är gjort i ett material som ej ska rosta lätt och det var några år kvar på rostskyddsgarantin och om det blir rost innan den gått ut får jag hjälp genom garantin.

Fylla på spolarvätska och motorolja verkar var det enda jag ska fylla på själv i motorrummet. Bromsvätska kylarvätska och batteri är slutna system och ska inte behövas fylla på.

Funderar på att köpa någon bilklädsel så kan man kanske få stolarna att hålla sig okej längre. Lätt att någon råkar spilla något olämpligt. När man kollar bilklädslar verkar det som alla klädslar passar alla bilar men det har jag svårt att tro. Sen var det visst inte bara att köpa vilken klädsel som helst om man har sido airbags. De ska ha en vekare söm i sidan så airbagen kan utlösas vid en ev. krock.

MVH R-M

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor