Start > Körkortsforum > Högerregeln

Högerregeln

Lars 2019-09-26 10:35 ! Citera #
Hej!
Bor i bostadsområde med en genomfartsväg dit lokalgatorna in i respektive bostadsområde är kopplade. Hastigheten är satt till 50 km/h på genomfartsvägen och på lokalgatorna är den rekommenderade hastigheten satt till 30 km/h.
Nu har det börjat diskuterats i området att det är högerregeln som gäller för de som färdas på genomfartsvägen (50 km/h). De ska alltså enligt diskussionen stanna och släppa ut bilar som kommer från bostadsområdena där det är skyltad 30 km/h, rekommenderad hastighet.
Stämmer detta? Själv finner jag det orimligt att någon på 50-väg ska stanna för att släppa ut dem från lokalgatan.
Gäst 2019-09-26 11:23 ! Citera #
Finns det inga skyltar som berättar vad som gäller, så är det högerregeln som gäller.
Svårare än så är det inte! :lol:
Gästen 2019-09-26 14:59 ! Citera #
Där inga skyltar, signsler finns som anger annat....

Så är det högerregeln som gäller.

Inget med hastighet att göra, eller storlek på vägen....

Simpelt.
Lars 2019-09-26 17:08 ! Citera #
Tack för svar (med besserwisser-ton). Inte helt självklart tycker jag faktiskt eftersom det skulle skapa en hel del osäkerhet om de på femtiovägen skulle stanna och vänta på de från smågatorna.

Men då vet jag...
Gäst3 2019-09-27 13:07 ! Citera #
Lars 2019-09-26
Tack för svar (med besserwisser-ton). Inte helt självklart tycker jag faktiskt eftersom det skulle skapa en hel del osäkerhet om de på femtiovägen skulle stanna och vänta på de från smågatorna.

Men då vet jag...
Jag tycker du fick ett klockrent svar, och det är hur lätt som helst att förstå..
Finns det inga skyltar som visar vilka regler som man ska tillämpa, så är det alltid högerregeln man ska följa.
Det ska väl inte vara så himla svårt att förstå? Eller??

Och det har absolut inget med bredden på vägarna att göra, utan det som räknas är vad reglerna säger inte hur bred vägen är ;)
Börje Kugg 2019-10-03 12:11 ! Citera #
I praktiken åsidosätts Högerregeln ofta, men den tillämpas strikt av polis, tingsrätter och försäkringsbolag för att avgöra vem som är vållande till en olycka.


”Trafikförordning (1998:1276)

Korsande trafik
18 § När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger utom i de fall som avses i 21-23 §§.

5 § Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna.

21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.

En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.

En förare har dessutom väjningsplikt mot fordon på en körbana när föraren kommer in på den från en vägren eller från en sådan cykelbana som är en del av vägen.”


Så är inte 50-vägen huvudled och har inga skyltar för väjningsplikt satts upps är det Högerregeln som gäller 100 %.
Börje Kugg 2019-10-03 12:17 ! Citera #
Och glöm aldrig bort att 50 km/ är högsta rekommenderade hastighet om omständigheterna tillåter - om vägen i fråga inte är huvudled och det är skymd sikt i korsningarna är det såklart olämpligt att hålla hålla en sådan hög hastighet.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo