Start > Körkortsforum > Rondell eller korsning?

Rondell eller korsning?

Nnn 2019-09-21 15:04 ! Citera #
Hejsan! Jag har övningskört i en ny stad idag och kom åt en sånhär korsning ( https://goo.gl/maps/P5LZUcBLN1MnLwGi9 ) och jag har ingen aning om det är en rondell eller faktiskt en vanlig fyrvägskorsning? Ingen skylt för cirkulationsplats var heller uppsatt. Så ni kunniga, har denna rondell eller korsning något namn? :? Det är första gången jag någonsin stött på en sådan! Bilarna där körde bara rätt igenom den om de skulle rakt fram, såg ingen åka åt höger eller vänster heller men på street viewen ser man ju en bil svänga så.
Gäst 2019-09-22 13:55 ! Citera #
Nnn 2019-09-21
Hejsan! Jag har övningskört i en ny stad idag och kom åt en sånhär korsning ( https://goo.gl/maps/P5LZUcBLN1MnLwGi9 ) och jag har ingen aning om det är en rondell eller faktiskt en vanlig fyrvägskorsning? Ingen skylt för cirkulationsplats var heller uppsatt. Så ni kunniga, har denna rondell eller korsning något namn? :? Det är första gången jag någonsin stött på en sådan! Bilarna där körde bara rätt igenom den om de skulle rakt fram, såg ingen åka åt höger eller vänster heller men på street viewen ser man ju en bil svänga så.
Eftersom det inte sitter någon skylt uppe som visar att det är en rondell, så är det en vanlig korsning.
MEN man ska inte köra rakt igenom den, utan man ska följa den streckade linjen som ser ut som en rondell.
Samt att dom som kommer från sidovägarna har väjningsplikt.
Gästen.... 2019-09-22 15:15 ! Citera #
Gäst 2019-09-22
Eftersom det inte sitter någon skylt uppe som visar att det är en rondell, så är det en vanlig korsning.
MEN man ska inte köra rakt igenom den, utan man ska följa den streckade linjen som ser ut som en rondell.
Samt att dom som kommer från sidovägarna har väjningsplikt.
Tollkade precis samma....

Som en vamlig korsning, sidovägarna har väjningsplikt (hajtänder), man ”rondellen” i mitten...

Inte vanlig kan...inte sett denna...men den blev rätt självklar....
Nnn 2019-09-22 16:42 ! Citera #
Okej tack! :) Så om jag då skulle svänga ex vänster bör jag även då undvika mitten och köra som en i rondell?
Gästen.... 2019-09-22 16:45 ! Citera #
Nnn 2019-09-22
Okej tack! :) Så om jag då skulle svänga ex vänster bör jag även då undvika mitten och köra som en i rondell?
Japp....så tolkar jag detta själv som föregående
Jimmy 2019-09-22 21:20 ! Citera #
Det är en rondell men det är inte en cirkulationsplats.

En cirkulationsplats är enligt vägtrafikdefinitionsförordningen (2001:651) en ”plats som enligt lokala trafikföreskrifter [...] ska vara cirkulationsplats och som är utmärkt med ett vägmärke för cirkulationsplats”.

Rondell är benämningen på en cirkelformad refug.

Av trafikförordningen 3:13:2 framgår att ett ”fordon skall passera till höger om en refug eller någon annan anordning placerad i mitten av en körbana med trafik i båda riktningarna”.

Eftersom vägmärket cirkulationsplats saknas är exemplet inte en cirkulationsplats utan en korsning med en rondell (refug) i. Rondellen (refugen) ska passeras på höger sida.

--

» Så om jag då skulle svänga ex vänster bör jag även då undvika mitten och köra som en i rondell? «

Svar: Ja.
Nnn 2019-09-22 23:43 ! Citera #
Tusen tack!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 02:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo