Start > Körkortsforum > Uppkörning på tisdag - sista m…

Uppkörning på tisdag - sista minuten hjälp!

Jackie 2019-09-19 19:24 ! Citera #
Hej!

Har uppkörning på tisdag och behöver sista minuten hjälp, tips och pepp! Har kollat på massa youtube-videor och läser på allt jag kan hitta.

Körkortet är sån ångestklump för mig. Körde upp första gången när jag var 18 och kuggade pga enorm nervositet, testade en gång till och även denna gång gick det inte. Livet kom emellan och helt plötsligt hade det gått 9 år(!!) utan att jag försökt ingen.

Bestämde mig för att ta upp körningen i sommar då jag hade 3 månader ledigt från jobb. Körde intensivt varje dag i 1 månad i Sverige cirka 2h varje dag privat och med handledare - mest i Stockholm men en längre sträcka från Stockholm till Malmö utan problem.

Nu är det så att jag bor i Amsterdam vilket är en så svår stad att köra i, väldigt trafikerat och svår trafik. Kört 15h med körskolelärare här och runt 30h privat. Allt känns bra men fortfarande svårt. Min fästman som haft körkort i 12år som jag kör privat med tycker att jag är redo och säker på att jag klarar det. Min körskolelärare är inte lika pepp.

Allt som allt har jag kört runt 100 timmar utspritt på 4 månader och orkar verkligen inte spendera mer pengar på körkortet. Så tips, hur klarar man en uppkörning? Vad är era bästa tips? Måste få upp motivationen för är svårt som det är att ta körkort i ett annat land på ett annat språk.
Donnan 2019-09-19 21:10 ! Citera #
Tips...

Se till att sova gott...
Övningskör....

Sen när dagen är....tänk på att det är bara ett körkort du ska ta...inte en världs guldmedalj 2019 i körning...eller imponera på en inspektö.....det är enast ett körkort....

Seså, du kommer fixa saken fint är jag säker på....bra att vara lite stressad, då tecken på att du är uppmärsam mm och lite ”på”...köra säkert o hänga på i flowet...

Berätta gärna hur det gick.
Börje Kugg 2019-09-19 23:57 ! Citera #
Kom ihåg kolla i speglar och döda vinkeln när det behövs,
Var observant om vägmärken som huvudled osv,
håll bra avstånd till bilar framför,
kolla noga efter fotgängare och cyklister.
Av7 2019-09-20 23:16 ! Citera #
Frugan tog körkortet idag. Hon har också kört lite mer än 100 timmar på 4 mån.
Hon misslyckades vid första försöket för 1 mån sen.
Tips: 1. kör lite långsammare än du vanlig kör. Då hinner ni inte köra lika långt. Men då får du mer tid att reagera och planera din körning.
2. Kolla med hela huvudet. Instruktören ska kunna ser att du kolla dig runt omkring.
3. Stressa inte upp dig när andra kör för fort. Lätt att man ”hänger med” i andras tempo.

Lycka till
Wassana 2019-09-21 13:56 ! Citera #
Det ska du ta bara lungt så du komma bättre.
Privat 2019-09-21 15:13 ! Citera #
Hej!

Börja alltid med att påbörja en säkerhetskontroll på fordonet ni ska färdas inom eftersom detta är en viktig faktor inom Fordonskännedom som trafikinspektören kommer att inspektera.

Använd dig utav det här filmklippet som hjälper till enormt på hur du ska utföra en säkerhetskontroll steg för steg!
- www.youtube.com/watch?v=pmFEZSRmnvs

Kom även ihåg att titta mycket på sidospeglarna innan du kör samt backspegeln och döda vinkeln då du ska byta körfält.

Ät i rätt tid och ät ordentligt! Inga energi-dryckor men frukt och en god kost!

Föreställ dig även att trafikinspektören är någon rolig du känner så slappnar du av mer! Det viktigaste är att inte vara för stressad för att för mycket stress kan försämra din körförmåga. Ta 10 djupa andetag och håll in de så att du slappnar av.

Lycka till! Hoppas det går bra för dig i uppkörningen insha Allah! Må Gud hjälpa dig så kommer allting gå bra! :) :D
Jimmy 2019-09-22 20:46 ! Citera #
Jag är något år yngre än dig och började övningsköra för två år sedan. Det gick motigt så jag tog ett uppehåll till maj i år och klarade körkortet i slutet av sommaren efter lite mindre än 4 månaders körning fördelat på cirka 100 timmar. Under uppkörningen var lugnet och uppsikten A och O för mig.

Varva ned innan uppkörningen så du är kolugn. Själv hade jag vanlig arbetsdag och gick ifrån för uppkörningen, vilket kanske var bra så jag inte kunde stressa upp mig. Tänk på en lugn och planerad körning med god uppsikt och tillräckliga säkerhetsavstånd till andra motortrafikanter liksom oskyddade trafikanter. Kan du manövrera bilen, dålig manövrering är vanligaste anledningen till att folk underkänns, är det inte svårare än så.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor