Start > Körkortsforum > Är detta en cykelpassage?

Är detta en cykelpassage?

Gäst 2019-09-17 22:57 ! Citera #
Hej!
Jag har en fråga där jag är osäker på vad som gäller. Det gäller korsningen på bilden i länken här nedanför.
En remsa av vägen är stenlagd med ett annat material än resten av vägen och jag undrar om den ska ses som en cykelpassage? Det finns ju inga vägmarkeringar i vägen eller någon skylt, men jag antar att det inte alltid behöver finnas vägmarkeringar eller skyltar när det är cykelpassager.
Jag tror att det är en cykelpassage, men är lite osäker för det känns aningens otydligt. Fast varför skulle vägen vara utformad på det sättet där om det inte var en cykelpassage?
Hoppas någon har ett bra svar på frågan och kan tydliggöra mina funderingar.

https://www.google.com/maps/@59.3792026,13.5133808,3a,75y,286.3h,65.14t/data=!3m6!1e1!3m4!1suT6XLZXN-AJZR6p0sI-HCw!2e0!7i13312!8i6656
Gäst 2019-09-18 14:28 ! Citera #
Nej det där är ingen cykelpassage, är det cykelpassage så ska det sitta skyltar samt vara vägmarkeringar.
Dom har byggt sådär bara för att få ner farten på bilisterna, sådana där ställen finns det massvis av i Katrineholm.

Så på dessa ställen har både gående och cyklister väjningsplikt för dig som kommer i bil.
Gäst 2019-09-19 13:55 ! Citera #
Tack så mycket för svaret, då vet jag! :)
Börje Kugg 2019-09-19 23:59 ! Citera #
Var dock beredd på att både gående och cyklister kan tro att de har företräde på sådana platser, så att vara förberedd på att behöva stanna kan vara bra.
Kurt 2019-09-22 11:46 ! Citera #
Det är helt rätt att det inte är en cykelpassage, men det är värt att nämna att en cykelpassage inte är utmarkerad med skyltar.

Cykelöverfart däremot har skyltar, som ser ut som vanliga övergångsställsskyltar fast med en cykel på.
Gäst 2020-01-03 20:50 ! Citera #
Det ser ut som en så kallad ”gångpassage”. Samma regler som för ett vanligt övergångsställe, dvs väja för cyklister och fotgängare som är på eller på väg ut på denna.
Börje Kugg 2020-01-08 19:33 ! Citera #
Fel!

Väjningsplikten mot fongängare gäller enbart på övergångsställen.

På en gångpassage är det fotgängarna som har väjningsplikt mot trafiken på den väg de korsar.

Gångpassage är däremot ett sätt att underlätta för gående att korsa vägen, men bilförare har ingen väjningsplikt mot de gående.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest