Dör bilen om man kommer ner i för låg hastighet med för hög växel?
Som titeln lyder. Om jag till exempel motorbromsar, dör bilen då om jag kommer ner i för låg fart med för hög växel? Vid vilken hastighet bör man växla ner isåfall??
Tacksam för svar!
Ja, tryck ner kopplingen vid ungefär när varvtalet är ungefär 800 rpm så slipper du att den börjar hacka och dör.
Nej, bilen dör inte om du motorbromsar (det vill säga släpper på gasen). Du kommer komma ned i den hastigheten som den valda växeln klarar av. Om du däremot använder fotbromsen måste du trycka ner kopplingen och växla ner för att bilen inte ska dö.
Ja, bilen dör om du har för låg hastighet sett till växeln som är i. Man märker när bilen börjar protestera. När du trycker ner kopplingen har du ”räddat” bilen från att dö och kan lägga i en lägre växel.
Exempel på situation.
Du kommer i 70km/h i 5ans växel mot ett rödljus, det är rött. Du släpper gasen (+ bromsar om det behövs) och troligtvis när du kommit ner i ca 30km/h trycker du även ner kopplingen. När du bromsar till stillastående håller du kopplingen nere och lägger i 1an för att vara redo att köra iväg när det blir grönt.
Kan inte riktigt tänka mig någon annan situation där bilen riskerar att akut dö på grund av för hög växel och låg fart. Om du ska sakta ner av någon anledning är det bara viktigt att trycka ner kopplingen i tid (men inte för tidigr) för att lägga i en passande lägre växel. Det sker ju under inbromsning och du hinner trycka ner kopplingen i tid. Du märker när bilen börjar klaga.
Om du har möjlighet kan du ju testa att ha i för hög växel på nåt öde ställe. Eller om du stannar för rött - vänta med flit med att trycka ner kopplingen i tid för att se hur och när bilen börjar hacka. Får du motorstopp när det är rött är det inte hela världen.
Senaste foruminläggen
Rubrik