Start > Körkortsforum > Växling i Korsning

Växling i Korsning

Sunshine 2019-09-03 14:24 ! Citera #
Hej,
Det är så att jag har hört att man inte får växla när man befinner sig inne i korsningar och rondeller för att risken för motorstopp finns. Men om jag stannat innan korsningen/rondellen pga mycket trafik och ligger på ettans växel....ska jag köra igenom hela korsningen/rondellen på ettans växel? Det låter som en massa omiljövänligt körande.

Eller finns det en tumregel på VART i korsningen/rondellen man skall växla upp?
Gäst 2019-09-03 16:55 ! Citera #
Sunshine 2019-09-03
Hej,
Det är så att jag har hört att man inte får växla när man befinner sig inne i korsningar och rondeller för att risken för motorstopp finns. Men om jag stannat innan korsningen/rondellen pga mycket trafik och ligger på ettans växel....ska jag köra igenom hela korsningen/rondellen på ettans växel? Det låter som en massa omiljövänligt körande.

Eller finns det en tumregel på VART i korsningen/rondellen man skall växla upp?
Det är väl ganska självklart att du inte ska sitta och nöta på ettans växel genom hela korsningen/rondellen :D
Så fort du har fått upp lite fart så växlar du upp till lämpligaste växel.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest