Start > Körkortsforum > Tips för nervositet?

Tips för nervositet?

DStrand 2019-08-31 21:45 ! Citera #
Hej!

Hade uppkörning i torsdags och kuggade. Förstår helt varför jag blev kuggad, gjorde flera misstag som jag annars aldrig hade gjort, det berodde på att jag hade press att klara den på första och var så sjuuuuukt nervös! Blev först nervös efter säkerhetskontrollen när jag satte mig i bilen, började skaka och hyperventilera och kunde knappt starta bilen. Jag vet att jag normalt kör bra och efter några minuter gick det bra men då var det redan försent, visste att jag skulle kugga.

Fick en ny tid nästa vecka i en mindre stad men är rädd att nervositeten ska bli lika illa som förra gången. Om jag kan hålla nerverna i styr kommer jag klara den. Någon som har tips mot nervositet, skulle verkligen uppskattas?
Gäst 2019-09-01 07:36 ! Citera #
Försök att koppla av jag fick en väldigt bra inspektör han visste om att jag var nervörs och han hjälpte mig mycket även om jag glömde blinkade så sa han du blinken;) gjorde massa misstag men fick godkänt
natta 2019-09-01 10:17 ! Citera #
Jag har kuggat 4 gånger på grund av nervositet och att jag var privatist. Försök glömma att du redan kört upp en gång och ta nya tag. Prata inte om hur dåligt du kände att det gick eller hur dåligt du kanske själv mår över det. Andas. Tänk att du ska köra en vän från ena sidan stan till andra. Älta inte dina misstag det gör bara ont och gör dig mer nervös. Gör inte som mig och gråt i flera veckor över något du inte kan ändra.
Fokusera på Rätt saker 2019-09-06 11:55 ! Citera #
Hej!

Klarade min uppkörnng i förra veckan efter 4 kuggade försök.
( och hade det inte varit för det stöd jag fick av familj och vänner hade jag gett upp)

Jag kuggade minst 3ggr på grund av nervositet och jag tror det handlade om att jag fokuserade på fel saker. Typ att jag måste köra perfekt osv.
Fokusera på 2-3 saker. En av dom är ANDAS se till att fokusera på att andas. Och så en grej till, något som har med körningen att göra. Då har man inte riktigt tid att snöa in på att vara nervös.

Jag tog även en paracetamol en timme innan, vet inte om det hjälpte men mycket möjligt. ( ta inga valium eller dyligt, jag tror inte att det är en bra ide)

Kämpa på! Öva öva öva och fokusera på rätt saker så har du körkortet och glömmer att det dåliga!
Gäst 2019-09-06 15:48 ! Citera #
Kommer ihåg för min del att nervisiteten släppte efter att jag gjort min andra tabbe, i början av upplörningen kom jag upp i 60 när jag accelererade på 50 väg, men sänkte genast. Bilen var en diesel och urstark så hon släppte nog det pga det, sen den andra tabben var när vi skulle åka tillbaks och jag låg i fel körfält i samband med ett rödljus, upptäckte det i sista stund och kunde byta i tid så jag inte missade påfart till motorvägen. Men där var jag övertygad att det var kört, blev så förbannad på mig själv att all nervositet släppte. Drog på utav helvete på motorväg påfarten, såg att hon sneglade lite då, men väl framme säger hon att ”ja, skälvklart är du godkänd, du kör hur säkert som helst.” Blev helt paff, men det kanske är ett sätt att tackla nervositet, bli lite förbannad och bara kör som om det redan var kört :) naturligtvis ska du köra säkert men ställ in dig mentalt att du har inget att förlora.
Gäst 2019-09-07 01:13 ! Citera #
Jag fick motorstopp redan på parkeringen ut från Trafikverket. Jag hade både trafikinspektören där bak men även hans lärling där fram. Så dubbelbedömt så att säga. Jävla sköna gubbar. Gav direktdiv frammifrån men bakifrån va det bara golf. En runda ut mot Karlstad gk å tillbaka. Folk säger just den vändan är svår... Den lättaste!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 00:37
1
I går 10:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest