Start > Körkortsforum > Högersväng och trafiksignal

Högersväng och trafiksignal

Studerande 2019-08-29 18:15 ! Citera #
Hej!

Har en fråga kring vart ”min trafiksignal” sitter när jag ska svänga höger?

Det har kommit upp teorfrågor samt sett i verkligheten när jag ska till höger och har ett rött trafikljus till vänster om mig (tänk er att den sitter i en refug). Trots det får jag svänga till höger, dock har jag väjningsplikt mot trafiken som kommer från vänster (det sitter en skylt på min högra sida).

Hur ska man känna igen dessa situationer då ”mitt ljus” oftast sitter på vänstra sidan av vägen...eller?

tack på förhand!
Björn He 2019-08-29 23:30 ! Citera #
I en del signalbevakade korsningar finns det en refug mellan körfälten för trafik på väg rakt fram och körfältet för högersvängande trafik. I sådana korsningar brukar det i vissa fall finnas trafiksignaler som endast gäller trafik på väg rakt fram, vilket alltså betyder att signalerna EJ gäller högersvängande trafik, så högersvängande trafik får i sådana fall fortsätta köra trots rött ljus (för trafik på väg rakt fram) men högersvängande har samtidigt väjningsplikt mot mötande trafik som svänger vänster i samma korsning då de har grönt ljus. Så när man svänger höger i korsningen samtidigt som en mötande svänger vänster vid grönt ljus, då måste man alltså stanna framför refugen för att ge den vänstersvängande företräde innan man fortsätter köra. Det är lite knepigt det här, men i detta fall skall ju paragraf 2 i Trafikförordningen tillämpas.

När man svänger vänster eller annars korsar mötande trafiks sida av vägen så har man ju i regel väjningsplikt men paragraf 2 i Trafikförordningen talar ju om att man alltid är skyldig att följa de anvisningar som meddelas genom vägmärken, trafiksignaler och vägmarkeringar, och om en sådan anvisning innebär en avvikelse från en trafikregel så går anvisningen alltid före regeln.
Gäst 2019-08-30 13:21 ! Citera #
Vid sådana korsningar som du menar brukar det sitta en skylt som upplyser om att det finns en stoppsignal för dom som ska köra rakt fram, men även stoppmärke och vägmarkeringar är väldigt vanligt. Så du kan inte missa detta om du kommer fram till en sådan korsning..
Gäst 2019-08-30 15:34 ! Citera #
Tack samtliga för er hjälp!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
15
I dag 19:46
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo