Start > Körkortsforum > Övningsköra med barn i bilen

Övningsköra med barn i bilen

tingeling 2010-04-07 19:17 ! Citera #
Hejsan! Jag har en fråga jag hoppas någon kan svara på.

Får man i Sverige övningsköra med barn i bilen? Jag har bott i USA och där får man inte ens köra med barn i bilen när man har prövokörkort och faktisikt klarat sin uppkörning.

Förstår ju självklart att man inte får ha ett barn i passagerarsätet då ens handledare måste sitta där, men får man ha dem i baksätet?
Gäst 2010-04-09 15:04 ! Citera #
Jag har inte hört talas om att man inte skulle kunna ha barn i baksäte under övningskörning.
Min handledares son har varit med oss när jag kört ett par gånger.
väldigt intressant fråga!
Jag vet inte hur jag på snällt sätt ska be honom skaffa barnvakt åt sin talförda pikande son.
Skulle varit skönt att skylla på regel då konsentrationen störs ibland.Samtidigt försöker jag tänka att
det blir en bra övning då jag kommer troligen ha två hundar i bil sedan.
CanonSWE 2010-04-11 13:38 ! Citera #
Nä det har jag inte hört något om, jag kör med hela familjen i bilen, fått blåsa mm och då har ordningsmaken inte kommenterat något.
mattlo 2010-05-07 15:55 ! Citera #
Paulina, det där låter ju helt galet frustrerande. Erbjud dig att betala barnvakten? Säg att du blir stressad och nervös att göra fel... Jag skulle aldrig palla.
Knutte 2011-04-10 18:46 ! Citera #
Japp du får övningsköra med barn i bilen men om det är små barn kan det ju självklar vara lite frustrerande om dom inte är tysta så man kan koncentrera sig, men det är fullt tillåtet.
Björn He 2024-04-21 23:38 ! Citera #
En körelev och dens övningskörningshandledare bestämmer själva om de ska ha med sig barn i bilen, exempelvis en körkortslös småbarnsmamma är nästan alltid tvungen att ha sitt eller sina barn med sig i bilen under övningskörning med maken, eftersom små barn inte kan lämnas ensamma utan vuxet sällskap, men annars är det upp till eleven och handledaren att bestämma om någon annan ska få åka med i bilen under övningskörning, den eller dom som följer med måste då sitta i baksätet, och tänka på att vara tysta och INTE säga något utan man måste komma ihåg och respektera att det är handledarens egen uppgift att ge sin körelev eventuella tillsägelser/tillrättavisningar när det anses behövas, men barn är väl generellt sett för unga och omogna för att förstå sånt på allvar, och det bästa för att undvika situationer med uppkäftiga barn i bilen är faktiskt att se till att skaffa sig körkort redan vid 18 års ålder, när man då ändå är tillräckligt gammal för att få ta körkort, då hinner man säkert ha körkort tills man får barn senare i livet, och jag tycker ändå att det känns fånigt att vara körkortslös som småbarnsförälder, eftersom det ger intrycket att man inte lärt sig grundläggande trafik- och körkunskap trots att man förväntas ha lärt sig det vid vuxen ålder, egentligen måste man lära sig det redan som barn när man cyklar för första gången i livet.

Jag rekommenderar dock en körelev och handledare eller trafiklärare att helst av allt vara ensamma i bilen under övningskörning, för då är det möjligt att övningsköra helt ostört. Andra människor är handledaren eller trafikläraren ska helst INTE vara närvarande tillsammans med en körelev. Som körelev såväl som körkortsinnehavare skall man dock se till att ha tillräcklig kunskap om vilka trafikregler som gäller och tillämpa dem på ett korrekt sätt, då undviker man eventuella situationer med utskällning eller tillrättavisningar från den man övningskör tillsammans med. Skulle man göra något eventuellt misstag och få en tillrättavisning för det så ser man bara till att rätta sig efter det till den fortsatta körningen.

Man måste sen komma ihåg att när man har uppkörning så kommer man generellt inte att få någon eventuell tillsägelse eller tillrättavisning av körkortsinspektören, eftersom det då är man själv som styr fordonet, och gör man något misstag som kör för fort, kör mot stopplikt utan stannande på stopplinjen, m.m. så är man själv ansvarig för konsekvenserna av det, som blir kuggad uppkörning, och därför måste man se till att träna så mycket man kan på vilka regler som gäller och hur man skall tillämpa dem korrekt så att man inte missar sånt på uppkörningen.
Försöker man köra mot rött ljus eller mot stopplikt utan att stanna vid stopplinjen, som oftast är potentiellt farligt trafikbeteende, så kan uppkörningsinspektören komma att ingripa genom att exempelvis bromsa, och då är man garanterat kuggad. Inspektören har möjlighet att ingripa vid potentiellt trafikfarliga trafiksituationer, eftersom uppkörningsbilar har dubbelkommando, som är obligatoriskt i en bil för att få använda den för körprov.
Gäst 2024-04-24 22:51 ! Citera #
Lilla jag satt i baksätet när mamma övningskörde. Trafikläraren hämtade upp oss, och mamma körde några vändor innan hon lämnade mig på dagis. Sedan fortsatte de till hennes jobb, där hon klev av och trafikläraren rullade iväg för att möta nästa elev. Inget problem alls. :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I går 18:00
2
I går 13:14
8
I går 00:25
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor