Start > Körkortsforum > Extremt nervös inför körlektio…

Extremt nervös inför körlektionerna

Gäst 2019-08-26 14:53 ! Citera #
Hej.
Jag har ett stort problem. Jag hade min första körlektion på körskolan idag och när jag satte mig i bilen glömde jag allt jag lärt mig. Jag har övningskört privat och det har bara gått bättre och bättre men idag kunde jag knappt växla eller svänga.
Jag ville bara därifrån och benen bar knappt när jag klev ur bilen igen. Jag är så rädd för att göra fel, och jag har väldigt mycket press på mig vilket stressar mig ännu mer. Jag har så dåligt självförtroende när det kommer till att köra.

Min körlärare är väldigt snäll och försöker lugna mig men jag kan inte slappna av.

Saken är den att jag går en intensivkurs. Jag har iofs 17 körlektioner kvar att göra men jag är så orolig inför uppkörningen. Jag måste få det här att släppa, annars lär jag mig inte!

Är det någon mer som varit såhär? Alltså nästan haft panik i bilen i början? Hur tyglar man stressen och nervositeten? Hur får man ”spärren att släppa” om ni förstår hur jag menar?
Filip 2019-08-26 19:43 ! Citera #
Gäst 2019-08-26
Hej.
Jag har ett stort problem. Jag hade min första körlektion på körskolan idag och när jag satte mig i bilen glömde jag allt jag lärt mig. Jag har övningskört privat och det har bara gått bättre och bättre men idag kunde jag knappt växla eller svänga.
Jag ville bara därifrån och benen bar knappt när jag klev ur bilen igen. Jag är så rädd för att göra fel, och jag har väldigt mycket press på mig vilket stressar mig ännu mer. Jag har så dåligt självförtroende när det kommer till att köra.

Min körlärare är väldigt snäll och försöker lugna mig men jag kan inte slappna av.

Saken är den att jag går en intensivkurs. Jag har iofs 17 körlektioner kvar att göra men jag är så orolig inför uppkörningen. Jag måste få det här att släppa, annars lär jag mig inte!

Är det någon mer som varit såhär? Alltså nästan haft panik i bilen i början? Hur tyglar man stressen och nervositeten? Hur får man ”spärren att släppa” om ni förstår hur jag menar?
Hade samma problem som dig, kunde typ knappt sova kvällen innan lektionen och hade typ ångest, men det visade sig vara lärarens fel. Hade en riktig gringubbe som lärare men byte till den andra läraren som jobbar där och nu är allt så mycket bättre. Tror även att det var en vanesak, rätt stor skillnad med att övningsköra med en förälder/släkting än en helt främmande människa, tror bara det är att gå på lektionerna och efter ett tag så släpper det där nog av sig självt! :)

Och att vara orolig inför uppkörningen är nog alla, har själv uppkörning om 3 veckor och är så sjuuuuukt nervös.
Gäst 2019-08-27 17:16 ! Citera #
Lol alla, exakt alla är supernervösa i början och att lära sig köra manuellt är inte precis det lättaste. Du kommer genom tiden att känna dig mer säker och lugn och det är bara att studera mycket så kommer du fixa körkortet i slutändan. Jag var skitdålig i början men nu har jag äntligen tagit mitt körkort. Kan jag så kan definitivt du med!
Gäst 2019-08-27 19:19 ! Citera #
Slappna av...ha kul, det är lärorikt....
Du går ju i körskola för att...Just Lära dig köra....eller hur..

Man jämför lätt hänt o många skrävlar...som kan göra en osäker....

Så skit i dem, framförallt det du läser på forum samt inte glömma denna.

Läs der som är ”relevant” och ”riktigt”

Så seså...kör, lär...samt ju mer du lär dig, blir som du lärt dig cykla ;)...det går av automatik, det är dit man vill komma....

Bilkörning är skitkul ;)....

Så seså, have fun.

Notera....kolla personkemin m körläraren...så att ni matchar :)...de blir inte ledsna för att du vill ha en annan körlärare....bytte själv tills jag hade en som passade mig i kemin o hur han lärde ut och förklarade saker...
Molly 2019-08-28 11:52 ! Citera #
Jag håller med vad andra har skrivit här, alla är piss nervösa inför sin första körlektion.
Det var jag också, jag var så nervös att jag t.o.m sa att jag mådde illa och måste åka hem, allt för att slippa köra.
Vid nästa körlektion så sa jag att jag var jättedålig i magen och funderade på att åka hem, vilket då körläraren sa att ”Då är det bäst att vi håller oss nära kontoret ifall du måste springa in på toa. Så vi ska till parkeringsplatsen tvärsöver gatan här, du ska nämligen få lära dig att hitta dragläget och växla från ettan till tvåan.

Och när jag väl satte mig i bilen och började köra, så märkte jag hur kul och roligt det var att köra bil, och min så kallade ”dåliga mage” för den dagen, flög ut genom rutan och kom aldrig mera tillbaka.

Jag tror att du kommer känna dig tryggare och säkrare med din lärare ju fler lektioner som går, för nu var det inte bara din allra första körlektion, det var även med en helt främmande människa som ska bedöma din körning. Så självklart var du nervös, men se det såhär, du har redan nu genomgått en uppkörning, för det är precis sådär det kommer vara på din uppkörning, att du ska åka omkring i c:a 25-30 minuter med en främmande människa bredvid dig som bedömer din körning. Så nu kan du släppa nervositeten för en kommande uppkörning :)

Du kommer greja detta!
Lycka till

/Molly
Nina 2019-09-01 01:10 ! Citera #
Börja enkelt och ta det lugnt. Du lär ändå inte få ut så mycket av lektionen om du är superstressad och jättespänd.

Skulle tipsa om att åka till ett enkelt område och köra nånstanns där det inte gör något om det blir fel - tänk tom parkering, lugnt villaområde eller nåt. Så kan du vänja dig med trafikläraren, bli bekväm med situationen och så.

Du kommer att göra misstag och det är okej. Det är upp till körskolläraren att hålla dig till situationer där dina fel inte kommer bli farliga. Tänk på att trafikläraren har erfarenhet och har dubbelkommando. Om det är någon gång du ska få göra fel ibland är det i körskolans bil.
Gäst 2019-09-23 21:09 ! Citera #
Det var samma för mig. Den första veckan åtminstone. Jag tog mitt köttkort för typ ett år sedan och har knappt kört bil sen dess. För någon vecka sen sitter jag bredvid chefen i hans stora transport-bil, när han säger att jag måste köra. Då dyker den där obehagskänslan upp igen.. Fyfan säger jag bara, att behöva kasta sig ut i trafiken sådär. Det första som hände är att jag fick motorstopp, vinglar ut på vägen och gasar upp i 140 km/h.. Haha.. Men nu har jag kört lite mer och det känns bättre. Ovant med växlingen när man inte kört på ett tag.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 02:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo