Start > Körkortsforum > Tips för uppkörning i Västerås

Tips för uppkörning i Västerås

Debbie 2019-08-21 18:17 ! Citera #
Hej! Klarade teorin helt utan problem på första försöket i Västerås. Nu är det bara uppkörningen kvar, och jag är fruktansvärt nervös! Jag har bara kört privat men jag har kört mycket på olika ställen och olika förhållanden som rusningstrafik och motorväg. Jag bor utanför Stockholm och har bara kört i Västerås 1-2ggr och tog bara Västerås för att det inte fanns tider i Stockholm, så jag kan i stort sett inget om Västerås. Men jag hoppas att de bedömer körningen och inte min geografiska skils.

Någon som har tips eller erfarenheter av att köra upp i Västerås? Trevlig personal?
Gäst 2019-08-22 14:08 ! Citera #
Debbie 2019-08-21
Hej! Klarade teorin helt utan problem på första försöket i Västerås. Nu är det bara uppkörningen kvar, och jag är fruktansvärt nervös! Jag har bara kört privat men jag har kört mycket på olika ställen och olika förhållanden som rusningstrafik och motorväg. Jag bor utanför Stockholm och har bara kört i Västerås 1-2ggr och tog bara Västerås för att det inte fanns tider i Stockholm, så jag kan i stort sett inget om Västerås. Men jag hoppas att de bedömer körningen och inte min geografiska skils.

Någon som har tips eller erfarenheter av att köra upp i Västerås? Trevlig personal?
Hejsan!

Du behöver inte veta ett skit om det geografiska gällande Västerås, det är inte det som dom är där för att bedöma, utan det är din körning dom bedömer :lol:

Och personalen är lika trevlig där som dom är i övriga delen av mellan Sverige :)

Västerås som stad är faktiskt inte svårare att köra i än andra mellan stora städer som finns i närheten. (Eskilstuna, Örebro, Strängnäs o.s.v.) Kan du bara trafikreglerna, läsa av skyltar och manövrera en bil på rätt sätt så blir det inga problem.
Men du hade ju vart där 2 gånger tidigare, så du borde ju ha ett litet ”humm) om hur det är att köra där.
Debbie 2019-08-25 16:23 ! Citera #
Hej!

Hahah tack så mycket, jo jag har ju ändå kört I Västerås lite grann och själva körningen är inget problem. Jag antar att inspektören ger instruktioner i tid så att man kan ha framförhållning och då lär det väl gå helt okej även om man inte är helt 100 på geografin. Instruktören har väl förhoppningsvis överseende med det :)
Gäst 2019-09-03 08:00 ! Citera #
Klarade precis uppkörningen igår i Västerås, gick väldigt bra.
Åkte ned mot björnö/hälla rondellen och tillbaka.
Är uppfödd i Västerås men det hjälpte ej mig nämnvärt då jag ej övningskört där.


Trevlig man som åkte med, missade en skylt och körde 40km/h en stund istället för 60..hellyset var aktiverat ca 10 min samt att jag tog en ”lat” sväng vid vägkorsning.

Hellyset sa han aktiveras väldigt enkelt på bilen så det var ingenting han klagade över (rörde inte ens spaken f.ö).

Korsningen så åkte jag mellan båda filerna vid slutet utav korsningen istället för att åka i min egna fil, var inte så mycket trafik så jag tog en ”lat” sväng, ingenting han klagade på men påpekade att det kan bli problem om det är mer trafik då någon annan vill använda den andra filen.

Har ej heller någon lektion ifrån körskola i bagaget, så att de kuggar folk för skojskull eller minsta lilla fel är helt enkelt inte sant.

Så länge du kan teorin, kör självsäkert osv så ska det nog gå bra, behöver inte oroa dig!

Lycka till om du inte kört upp redan!!!!
Gäst 2019-09-03 08:05 ! Citera #
Instruktionerna som gavs var f.ö
Kör rakt fram om jag ej säger något annat (gäller alltså även i rondeller)

Ibland säger jag följ en vägskylt till ett mål.

Ibland säger jag ta nästa höger/vänster.


T.ex alltså sa han
Ta höger I rondellen.
Så alltså efter den svängen så gäller första regeln att jag ska fortsätta åka rakt fram.


Inga svårigheter alls!
Debbie 2019-09-03 16:47 ! Citera #
Kuggade tyvärr uppkörningen i torsdags i Västerås, var pga hur nervös jag var. Gjorde några riktiga missar i början pga min nervositet, så fattar varför han kuggade mig.

Men nu har jag en ny tid i övermorgon, blev i Sandviken, sjukt svårt att få tider överallt. Har aldrig kört där men det är en liten stad så det borde nog gå bra, ska köra lite på morgonen innan jag har min tid också. Tyglar jag min nervositet så borde det gå bra, alla missar jag gjorde gör jag ju aldrig annars. Tror jag måste släppa lite på prestationsångesten bara.

Så håll tummarna för mig på torsdag! :)
Molly 2019-09-03 17:09 ! Citera #
Debbie 2019-09-03
Kuggade tyvärr uppkörningen i torsdags i Västerås, var pga hur nervös jag var. Gjorde några riktiga missar i början pga min nervositet, så fattar varför han kuggade mig.

Men nu har jag en ny tid i övermorgon, blev i Sandviken, sjukt svårt att få tider överallt. Har aldrig kört där men det är en liten stad så det borde nog gå bra, ska köra lite på morgonen innan jag har min tid också. Tyglar jag min nervositet så borde det gå bra, alla missar jag gjorde gör jag ju aldrig annars. Tror jag måste släppa lite på prestationsångesten bara.

Så håll tummarna för mig på torsdag! :)
Tråkigt att höra att du kuggade, men nu vet du hur en uppkörning går till, så den andra kommer du säkert sätta utan problem. Just det där med nervositeten kan vara riktig jobbig, jag var själv super nervös, så pass mycket så man nästan mådde lite illa, men tack och lov så släppte det så fort jag satte mig i bilen efter att säkerhetskontrollen var gjord.

Självklart håller jag alla mina tummar(och tår) för dig på torsdag!!!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov