Start > Körkortsforum > Hur ska man sakta ner på rätt …

Hur ska man sakta ner på rätt sätt?

vtec 2019-08-20 16:35 ! Citera #
Hej!

Har uppkörning imorgon och känner mig redo. Men har länge gått runt och grubblat på hur man ska sakta ner på rätt sätt om man tex kommer upp till en rondell om det är 50 väg.

Ska växla ner en växel i taget?
Ska man släppa på gasen när man har rondellen i sikte för att motorbromsa och sedan växla ner vid rätt tillfälle?
Eller hur är det rätta sättet för att bli godkänd?

Tacksam för svar!
Björn He 2019-08-20 17:10 ! Citera #
Jag har fått lära mig att när man kommer till ett ställe där man måste stanna, exempelvis ett övergångsställe med gående som är på väg över vägen, då skall man bromsa i tid och först när bilen nästan är på väg att bli stillastående skall man trampa på kopplingen och lägga i ettan, om man måste stanna helt; om bilen fortfarande är i rörelse så skall man ju förstås ha tvåan.
vtec 2019-08-20 17:51 ! Citera #
Björn He 2019-08-20
Jag har fått lära mig att när man kommer till ett ställe där man måste stanna, exempelvis ett övergångsställe med gående som är på väg över vägen, då skall man bromsa i tid och först när bilen nästan är på väg att bli stillastående skall man trampa på kopplingen och lägga i ettan, om man måste stanna helt; om bilen fortfarande är i rörelse så skall man ju förstås ha tvåan.
Tack för svar!

Okej, borde man inte motorbromsa i den situationen då för att använda bromsen så lite som möjligt?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo