Start > Körkortsforum > Bromssträcka bil/MC

Bromssträcka bil/MC

Tobias 2010-04-07 13:44 ! Citera #
Fick lära mig igår på körlektion att bil och mc identiska bromssträckor.
Har dock en polare som skrev teoriprovet och svarade just så, men enligt vägverket så är bromssträckan kortare för MC!!? Hur står det till egentligen, någon som vet? Har vv eller min trafikskola rätt?
Sockerdricka91 2010-05-27 16:08 ! Citera #
I körkortsboken står det att bromssträckan beror på fart, väglag, bromsteknik, bromsar m.m. Vet inte rikigt vad som gäller för MC men kan tänka mig att det är något liknande. Men för att Mc och bil då ska få samma bromssträcka krävs alltså samma fart, bromsteknik, bromsar och väglag. Vilket tekniskt sätt skulle kunna innebära att en Mc och bil får samma bromssträcka men det krävs väldigt mycket och sannolikheten att till exempel bromsarna är exakt lika bra/dåliga kanske inte är så jättestor...
Gäst 2010-06-03 17:58 ! Citera #
Om man tycker en mc accelererar bra jämfört med en bil så är det ingenting mot bromssträckan. Så det stämmer att mc`n har kortare bromsträcka. En tung mc med förare väger ca 200-300 kg jämfört med en ganska ”normal” bil med förare som har en totalvikt på ca 1100-1400 kg. Det blir en enorm skillnad i g-kraft...
Gäst 2010-08-04 23:20 ! Citera #
En MC bromsar ned till 0 km/h på en betydligt kortare sträcka än vad en bil gör.
På grund av detta borde bilförare hålla extra långt avstånd till framförvarande fordon om detta är just en MC. Tyvärr görs inte detta då detta fenomen inte är känt av gemene man. Så berätta detta för alla ni känner så är jag tacksam; Det händer ofta att jag kör åt sidan för att inte behöva ha bilar tätt inpå MC:n.
Gäst 2010-08-09 18:00 ! Citera #
Det är en myt att MC har bättre bromsar, men det beror ju lite på väglag och situation. Men vi gjorde ett test när jag körde risktvåan då vi först bromsade i 70 på mc, märkte ut med en kon var vi stannade, sen bromsade körläraren med bil och träckan var aningens kortare. Bilen har ju större bromsyta på fyra däck + abs på fyra ställen, det är skillnad. Synd bara att vägverket inte har fatta det...
Gäst 2016-05-13 12:17 ! Citera #
Spelar väl ingen roll hur mycket yta du har mot asfalten så länge du inte glider/sladdar? Så 300 kilo stannar väl snabbare än 1,5 ton?
Gäst 2016-05-31 00:24 ! Citera #
Om det inte spelar någon roll om hur mycket som har kontakt med asfalten borde då en bandvagn på 6 ton ha en bromssträcka som är 5 gånger längre än en MC. Om man bara skulle gå på vikt då.
Jo men tjena vad troligt..
Gäst 2016-05-31 09:39 ! Citera #
Gäst 2016-05-31
Om det inte spelar någon roll om hur mycket som har kontakt med asfalten borde då en bandvagn på 6 ton ha en bromssträcka som är 5 gånger längre än en MC. Om man bara skulle gå på vikt då.
Jo men tjena vad troligt..
Precis, kallas friktion. Ju mer friktion man har mot marken ju snabbare stannar man :)
Johan 2017-05-12 20:44 ! Citera #
En personbil och en mc använder samma typ av bromssystem, dvs hydrauliskt med bromsvätska osv. Vad som påverkar bromssträckan är inte bara hastigheten, väglaget, bromssystem, utan det är även fordonets vikt. Då en personbil och en mc använder samma bromssystem så säger det sig självt att en mc får en betydligt kortare bromssträcka än vad en personbil får om resterande faktorer är densamma, friktionen blir såklart sämre för en mc eftersom de bara har två hjul istället för 4, men fordonets vikt är en större faktor här.

Kommer vi dock in på tunga fordon dvs lastbilar och bussar så använder dessa ett annat typ av bromssystem, dvs pneumatiskt bromssystem med tryckluft. Detta för att ett hydrauliskt bromssystem helt enkelt inte kan leverera tillräckligt med bromskraft för att kunna få stopp på ett tungt fordon. Bromssträckan för tunga fordon blir dock fortfarande längre än en personbil, men bara ca 30-40% längre trots att tunga fordon utan släp väger ca 10 gånger (1000%) mer än en personbil.
Johan 2017-05-12 21:12 ! Citera #
För att tillägga så finns det motorcyklar med ABS bromsar också, ABS bromsar ger dig dock inte kortare bromssträcka utan den ger dig snarare längre, detta för att när ABSn går i börjar däcken ”klicka fram” dvs i snabba perioder slutar den bromsa.

Har du tex två bilar, en med och en utan ABS och bromsar så hårt du kan med båda dessa bilar så kommer bilen utan ABS ha en kortare bromssträcka detta för att bilen utan ABS bromsar hela tiden, dock kommer bromsningen vara mer kontrollerad med ABS då du fortfarande kan styra när ABS går i vilket du inte kan om du låst bromsarna.

Detta betyder dock att du kan bromsa hårdare med ABS utan att behöva oroa dig över att du låser bromsarna och förlorar styrförmågan, vilket betyder att bromsstyrkan är starkare under den tid bilen bromsar även när ABSen går i, vilket i sin tur ändå kan ge dig en kortare bromssträcka, men generellt sätt är det ändå bättre att bromsa så att varken däcken låser sig eller att ABS går i, för då bromsar du hela tiden samt har styrförmågan kvar. ABS är bara ett hjälpmedel för att bromsarna inte ska låsa sig.

När det gäller MC så måste man tänka på fler faktorer kring en bromsning, samt om bromsningen är rak eller vid sväng, vilket betyder att det kanske inte är lämpligt att bromsa lika hårt än vad en bil annars hade kunnat göra.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 14:09
8
I går 20:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov