Start > Körkortsforum > Hur nära parkerade bilar ska m…

Hur nära parkerade bilar ska man köra?

Erik 2019-08-01 12:50 ! Citera #
Hejsan kära trafikanter

Kuggade min första uppkörning igår pga jag körde för nära bilar som är parkerade på sidan av vägen (30 & 50 vägar). Inspektören sa att det skedde flera gånger och jag skulle ha krockat ifall någon dörr hade öppnats. Jag upplevde inte att jag var så nära, och jag körde även en bit under hastighetsgränsen just för säkerheten. Är det meningen att man ska köra i mitten av vägbanan när det inte finns någon mötande trafik? Och sedan sakta ner till typ 10km/h när det finns mötande trafik om man är tvungen att ligga nära? Notera att vägarna är ganska smala och att det är parkerade bilar på båda sidorna av vägen, så det är omöjligt att ligga i mitt körfält utan ligga nära de parkerade bilarna. Att stanna och vänta på att mötande trafik passerar är inte heller ett alternativ.

Hur hanterar ni dessa situationer?
Gäst 2019-08-01 13:24 ! Citera #
Erik 2019-08-01
Hejsan kära trafikanter

Kuggade min första uppkörning igår pga jag körde för nära bilar som är parkerade på sidan av vägen (30 & 50 vägar). Inspektören sa att det skedde flera gånger och jag skulle ha krockat ifall någon dörr hade öppnats. Jag upplevde inte att jag var så nära, och jag körde även en bit under hastighetsgränsen just för säkerheten. Är det meningen att man ska köra i mitten av vägbanan när det inte finns någon mötande trafik? Och sedan sakta ner till typ 10km/h när det finns mötande trafik om man är tvungen att ligga nära? Notera att vägarna är ganska smala och att det är parkerade bilar på båda sidorna av vägen, så det är omöjligt att ligga i mitt körfält utan ligga nära de parkerade bilarna. Att stanna och vänta på att mötande trafik passerar är inte heller ett alternativ.

Hur hanterar ni dessa situationer?
Du ska ha minst en meter mellan din bil och den parkerade bilen för att vara helt säker på att inte köra in i en dörr som eventuellt skulle öppnas. Och du behöver inte sänka ner farten till 10 km/h för då blir du hindrande för eventuella bilar som ligger bakom.
Jag tar ut ordentligt om inte finns några mötande bilar, för då är jag helt säker på att inte bli överraskad av en eventuell dörr som öppnas. Annars håller jag c:a en meters avstånd.

Det låter som om du inte har övat på detta momentet tillräckligt mycket.
Inspektoren 2019-08-01 17:12 ! Citera #
Vadå 1m!? Vadå inte stanna en möjlighet? Använd ditt huvud Erik!

Du ska kunna FÖRUTSE RISKER!

Om det är 30 eller 50 och du kör lite under den gränsen har ingen betydelse!
Om det är smalt och inga möten kör man långt ifrån parkerade bilen på höger sida. Om du råkar hamna i mitten så är det så, vad är problemet?! Om du får möte så ska du självklart närma dig din kant dvs närma dig parkerade bilarna på höger sida, vad gör man då tro? Saktar ner REJÄLT! Är det SÅ smalt som du beskriver så STANNA hellre.

Jag förstår inte ens hur det här kan va en seriös fråga!
Gäst 2019-08-01 21:48 ! Citera #
Inspektoren

Chilla lite, har sett en hel del av dig här på forumet och du verkar ha en jävla attityd. Att köra en bit under gränsen är precis vad man ska göra om man måste ligga nära. Då är det större sannolikhet att man hinner bromsa och därmed förhindra en kollision. Att stanna varje gång man kör på en trång väg med parkerade bilar är nog inte det bästa alternativet.
Gäst 2019-08-02 08:03 ! Citera #
Gäst 2019-08-01
Inspektoren

Chilla lite, har sett en hel del av dig här på forumet och du verkar ha en jävla attityd. Att köra en bit under gränsen är precis vad man ska göra om man måste ligga nära. Då är det större sannolikhet att man hinner bromsa och därmed förhindra en kollision. Att stanna varje gång man kör på en trång väg med parkerade bilar är nog inte det bästa alternativet.
Käften! Han verkar vara den enda som faktiskt har fog för det han säger få han jobbar som inspektör medans alla andra här bara verkar tro eller gissa sig fram! Jag skulle också ha attityd om jag läser massa idioti på nätet som sen kommer på uppkörningar och undrar varför de blir kuggade.
GÄST 2019-08-02 13:36 ! Citera #
Gäst 2019-08-02
Käften! Han verkar vara den enda som faktiskt har fog för det han säger få han jobbar som inspektör medans alla andra här bara verkar tro eller gissa sig fram! Jag skulle också ha attityd om jag läser massa idioti på nätet som sen kommer på uppkörningar och undrar varför de blir kuggade.
Nej han jobbar inte som inspektör, detta borde du ha kunnat läsa dig till om du har läst alla hans inlägg ;) :)
Inspektoren 2019-08-02 13:40 ! Citera #
GÄST 2019-08-02
Nej han jobbar inte som inspektör, detta borde du ha kunnat läsa dig till om du har läst alla hans inlägg ;) :)
HAHAHAHAA!!! Ok så är det nog! Det visar bara hur bra koll du har
Donnan 2019-08-02 15:50 ! Citera #
LoL.....

Liknar Flashback tråd :lol:

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor