Start > Körkortsforum > Stopp/signal?

Stopp/signal?

Gäst 2019-07-31 20:31 ! Citera #
Förstår hur det funkar, men förstår inte varför.

I bilden i boken ser man ett trafikljus framför en, och stopp/signal skylten till höger.

”Detta märke sätts upp för att förhindra att fordon vid rött ljus blockerar annan trafik eller på annat sätt står olämpligt”

Om märket inte fanns, då skulle bilar stanna vid stopplinjen när det är rött.
Så vad är det som skylten faktiskt gör? Hur förhindrar den att man blockerar korsningen?

Den enda skillnaden jag ser är att du får svänga höger även om det är rött. Men det har inget med att inte blockera att göra?
Gäst 2019-07-31 21:12 ! Citera #
Hej!

Hade man stannat vid den röda signalen hade kö kunnat bildas och därmed blockeras vägen från sidorna, stopp signalen däremot får dig att stanna innan korsningen så att fordan kan åka från sidorna utan hinder.
Gäst 2019-08-01 23:56 ! Citera #
Gäst 2019-07-31
Hej!

Hade man stannat vid den röda signalen hade kö kunnat bildas och därmed blockeras vägen från sidorna, stopp signalen däremot får dig att stanna innan korsningen så att fordan kan åka från sidorna utan hinder.
Men om det är rött ljus stannar man inte precis framför trafiksignalen såklart, man stannar precis innan korsningen, dvs där stopplinjen är.

I den här bilden till exempel ikorkort.nu/pages/theory/bilder/bild_korfalt.jpg
Här ser man att trafikljuset är en bit framför stopplinjen. När en bil kör fram och ser att det är rött stannar den som bilen i bilden har gjort - stopplinjen innan korsningen. På bilden finns ingen stopp/signal skylt.

eller?
GÄST 2019-08-02 13:33 ! Citera #
Gäst 2019-08-01
Men om det är rött ljus stannar man inte precis framför trafiksignalen såklart, man stannar precis innan korsningen, dvs där stopplinjen är.

I den här bilden till exempel ikorkort.nu/pages/theory/bilder/bild_korfalt.jpg
Här ser man att trafikljuset är en bit framför stopplinjen. När en bil kör fram och ser att det är rött stannar den som bilen i bilden har gjort - stopplinjen innan korsningen. På bilden finns ingen stopp/signal skylt.

eller?
Ja man stannar vid stopplinjen så klart, och inte framme vid stoppljuset.
Detta gör man för att inte blockera körvägen för dom som ska svänga in på vägen som man annars hade hindrat.
Gäst 2019-08-08 18:29 ! Citera #
GÄST 2019-08-02
Ja man stannar vid stopplinjen så klart, och inte framme vid stoppljuset.
Detta gör man för att inte blockera körvägen för dom som ska svänga in på vägen som man annars hade hindrat.
Men det är just det som är min poäng? Om det inte fanns en stopp-signal skylt så hade man stannat vid stopplinjen om trafikljuset var rött. Man stället ju sig inte mitt i vägen bara för att det inte finns en stopp-signal skylt.

Stopp-signal skylten säger ”Stanna vid stopplinjen om det är rött ljus, åk inte fram till trafikljuset och vänta på grönt” men det är så trafiken fungerar även utan en stopp-signal skylt?? Det är detta som jag inte förstår.
Gäst 2019-08-09 13:15 ! Citera #
Gäst 2019-08-08
Men det är just det som är min poäng? Om det inte fanns en stopp-signal skylt så hade man stannat vid stopplinjen om trafikljuset var rött. Man stället ju sig inte mitt i vägen bara för att det inte finns en stopp-signal skylt.

Stopp-signal skylten säger ”Stanna vid stopplinjen om det är rött ljus, åk inte fram till trafikljuset och vänta på grönt” men det är så trafiken fungerar även utan en stopp-signal skylt?? Det är detta som jag inte förstår.
Finns det ingen stopp-signal skylt eller stopplinje ut markerad så ska du se det som ett helt vanligt trafikljus, och då åker du fram och stannar vid stoppljuset..

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest