Start > Körkortsforum > Vilket trafikljus gäller?

Vilket trafikljus gäller?

Rätt ljus? 2019-07-28 11:24 ! Citera #
Jag befinner mig vid en vägkorsning där mitt alternativ är att svänga höger eller vänster in på en huvudled. Jag har ett trafikljus framför mig som nu visar grönt. Trafiken på huvudleden har rött. Jag börjar svänga in till vänster. Framför mig är ett övergångsställe på huvudleden och ett trafikljus som är riktat efter huvudleden just framför övergångsstället och som nu visar rött.

Dvs. jag har fått grönt att åka in på huvudleden och naturligtvis måste jag stanna för gångtrafikanter men när jag svänger in så är det väl mitt gröna ljus som gäller och inte det röda precis framför övergångsstället (som är riktat efter huvudleden), eller hur?

För referens så finns detta exempel i Sollentuna (korsningen Danderydsvägen och Malla Silfverstopes väg). Dvs. jag kommer från Malla Silfverstolpes väg och svänger vänster in på Danderydsvägen.
Gäst 2019-07-28 11:39 ! Citera #
Du ska inte ta hänsyn till huvudledens rödljus. Tänk såhär också: om det inte var fotgängare att stanna för, skulle du ändå stanna för huvudledens rödljus? Svaret blir nej.

Jag håller dock med om att det känns lite konstigt i den situationen. Rödljuset stirrar ju en rätt i plytet :D
Björn He 2021-06-10 00:46 ! Citera #
Rätt ljus? 2019-07-28
Jag befinner mig vid en vägkorsning där mitt alternativ är att svänga höger eller vänster in på en huvudled. Jag har ett trafikljus framför mig som nu visar grönt. Trafiken på huvudleden har rött. Jag börjar svänga in till vänster. Framför mig är ett övergångsställe på huvudleden och ett trafikljus som är riktat efter huvudleden just framför övergångsstället och som nu visar rött.

Dvs. jag har fått grönt att åka in på huvudleden och naturligtvis måste jag stanna för gångtrafikanter men när jag svänger in så är det väl mitt gröna ljus som gäller och inte det röda precis framför övergångsstället (som är riktat efter huvudleden), eller hur?

För referens så finns detta exempel i Sollentuna (korsningen Danderydsvägen och Malla Silfverstopes väg). Dvs. jag kommer från Malla Silfverstolpes väg och svänger vänster in på Danderydsvägen.
I ditt fall var det nog grönt ljus för inkommande trafik på huvudleden men rött ljus för trafik som redan färdades på huvudleden. Det röda ljuset du såg vid vänstersvängen in på huvudleden måste ju ha varit riktat mot trafiken på huvudleden och inte riktat mot inkommande trafik.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo