Start > Körkortsforum > Bränsleförbrukningen vid motor…

Bränsleförbrukningen vid motorbromsning

Gäst 2019-07-24 11:52 ! Citera #
Det finns följande teorifråga i appen körskolor brukar använda: ”Vad är sant angående bränsleförbrukningen vid motorbromsning?”

Känner mig lite förvirrad av den här frågan.

Jag vet att bränsleförbrukningen ska vara noll vid motorbromsningar, så valde jag ”Den förändras inte”.
Men det rätta svaret är ”Den minskar”.

Vad jag vet är att när man gasar förbrukas bränsle, och att när man motorbromsar förbrukas inte bränsle.

Känns lite konstigt eftersom den frågan inte beskriver att detta är baserad på en jämförelse mellan gasning och motorbromsning....eller har jag något fel? Hur kan man tänka sig eller förstå detta???
Gadoh 2019-07-24 14:01 ! Citera #
Vid motorbromsning stängs bränsletillförseln till motorn av, vilket gör att du minskar bränsleförbrukning och därmed även miljöfarliga utsläpp.
:)
Bilmekaniker 2019-08-28 13:13 ! Citera #
Gadoh 2019-07-24
Vid motorbromsning stängs bränsletillförseln till motorn av, vilket gör att du minskar bränsleförbrukning och därmed även miljöfarliga utsläpp.
:)
Om du inte har en äldre bil..
En bil med förgasare eller med tidig modell av insprutning så stängs inte bränslet av, men det kommer fortfarande in mindre bränsle än om man gasar så svaret är fortfarande rätt.
Bara en liten teknisk parantes.. :cry:

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov