Start > Körkortsforum > Behöver tips och råd till förs…

Behöver tips och råd till förstabil

OTP 2019-07-22 16:38 ! Citera #
Hej!

Jag tog körkort för nästan ett år sedan och har nu bestämt att jag vill köpa en bil. Jag behöver dock lite hjälp med vad jag ska köpa, vad är bra för pengarna, osv osv. Jag har kollat upp och hittat en bil som Audi a1 sportback 2015 och lite andra modeller oxå, dock vill jag ha en bil som har lite mer än ”bara” 100HK... uppskattar tips på bilar! Om ni vill, får ni gärna även berätta om eran erfarenhet med de olika bilmärkerna (audi,bmw osv). Vad var bra/dåligt?
Gäst 2019-07-23 16:21 ! Citera #
Lite svårt att tipsa om något när du inte har sagt vilken budget du har.
Dessutom så är det mer än bara bilen som kostar, du har vägskatt, försäkring, bränsle o.s.v. ... o.s.v :)
Saranga 2019-07-24 07:39 ! Citera #
Www.autouncle.se
Gäst 2019-07-24 09:15 ! Citera #
Du nämner endast två premium mörken Audi och BMW.

Bara söka...google.se
Att tänka på.....men det har du säkery redan räknat på.
De bilarna kostar en del i service.
Skatten var inte så farlig på A1 Sportsback.
Försäkring, iom såoass ny, samt en penk, så helförsäkring, jämför de olika bolagen.

Men ju mer lulllull dvs utrustning, det kommer gå sönder.

Hur ska du använda bilen A till B...andra märken finns.

Jag köppte en Volvo V50 2.4 140Hk (duger åt mig :) , simpel utrustningsnivå kinetic, dvs den simplaste av flera anledningar, skit går sönder i elektronik över tid, mm...så fokuserade på bra skick och motor....

Visst vekvämt med backkamera extra allt...
Björn He 2019-07-24 16:30 ! Citera #
Det bästa vore väl att köpa en äldre bil, årsmodell 1998-2004. De bilarna är ju mycket billigare, på Blocket kan man hitta såna bilar tillsalu för priser mellan 4000 och 10 000 kr, det är väl billigare än att köpa en ny bil för hundratusentals kronor. Jag har ingen bil för tillfället men en av de första bilarna jag hade var en Audi A4 årsmodell 1998, den var rätt bekväm att köra. Senare har jag haft Ford Mondeo årsmodell 2001-2003 och de är ännu bekvämare tycker jag i.a.f., de flesta Mondeobilar har farthållare, det brukar inte äldre Audibilar ha. Mondeo är nästan de enda bilarna som är utrustade med farthållare.
Gäst 2019-07-25 10:39 ! Citera #
Björn He 2019-07-24
Det bästa vore väl att köpa en äldre bil, årsmodell 1998-2004. De bilarna är ju mycket billigare, på Blocket kan man hitta såna bilar tillsalu för priser mellan 4000 och 10 000 kr, det är väl billigare än att köpa en ny bil för hundratusentals kronor. Jag har ingen bil för tillfället men en av de första bilarna jag hade var en Audi A4 årsmodell 1998, den var rätt bekväm att köra. Senare har jag haft Ford Mondeo årsmodell 2001-2003 och de är ännu bekvämare tycker jag i.a.f., de flesta Mondeobilar har farthållare, det brukar inte äldre Audibilar ha. Mondeo är nästan de enda bilarna som är utrustade med farthållare.
Vilken tur att du inte har bil, med tanke på hur du skriver härinne på olika trådar!
Och vad är det för skitsnack om att endast Mondeo och några bilar till som är av äldre modell har farthållare?
Dom flesta Saab och Volvo bilar har farthållare, även VW och stora delar av den tyska marknadens bilar har farthållare.
Ge fan i att skriv något om du inte fattar vad du skriver om!!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor