Start > Körkortsforum > Yttre säkerhetskontroll

Yttre säkerhetskontroll

Gäst 2019-07-22 15:16 ! Citera #
Hej!

Jag tycker att alla visar olika om hur den yttre säkerhetskontrollen av belysningen ska gå till:

- enligt vissa sidor/videos räcker det med göra allting på en gång, dvs sätter på halvljusläget (vilket gör att halvljus, bakljus och parkeringsljus tänds), samt sätta på dimbakljus, blinkers och helljus.

- enligt andra sidor/videos ska man först sätta på parkeringsljus, sedan gå ut och titta, sedan sätta på halvljus, blinkers och dimbakljus, sedan gå ut och titta och sedan sätta på helljus och andra blinkers, för att sedan för en tredje gång gå ut och titta.

Det verkar mycket enklare att göra enligt översta alternativet, men accepteras detta? Och hur är det med backljusen, behöver man visa dessa genom att lägga i backen eller brukar folk hoppa över det?
Lastbilstjejen 2019-07-22 15:41 ! Citera #
Gäst 2019-07-22
Hej!

Jag tycker att alla visar olika om hur den yttre säkerhetskontrollen av belysningen ska gå till:

- enligt vissa sidor/videos räcker det med göra allting på en gång, dvs sätter på halvljusläget (vilket gör att halvljus, bakljus och parkeringsljus tänds), samt sätta på dimbakljus, blinkers och helljus.

- enligt andra sidor/videos ska man först sätta på parkeringsljus, sedan gå ut och titta, sedan sätta på halvljus, blinkers och dimbakljus, sedan gå ut och titta och sedan sätta på helljus och andra blinkers, för att sedan för en tredje gång gå ut och titta.

Det verkar mycket enklare att göra enligt översta alternativet, men accepteras detta? Och hur är det med backljusen, behöver man visa dessa genom att lägga i backen eller brukar folk hoppa över det?
Jag fick göra alternativ 2...

Backljus fick jag hjälp med att kolla, samma sak med bromsljus.
Backljuset kollade inspektören, och bromsljuset kollade jag,
Men glöm för sjutton inte att kolla skyltbelysningen!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I går 22:20
6
2024-03-27 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest