Start > Körkortsforum > Kapitlet ”Bilen” i körkortsbok…

Kapitlet ”Bilen” i körkortsboken, hur viktigt är det?

Christian 2019-07-12 13:20 ! Citera #
Hej! Jag gjorde några frågor på den här hemsidan och såg att inga av dem verkade ta upp saker som finns i kapitlet ”Bilen” i körkortsboken. Då menar jag alltså alla de tekniska sakerna om bromsservo, bromsvätska, hur ofta det ska bytas, styrservon, bestämmelser för mönsterdjup i däck osv. Bör jag förvänta mig frågor om dessa saker på det riktiga teoriprovet?
GÄST 2019-07-13 11:50 ! Citera #
Christian 2019-07-12
Hej! Jag gjorde några frågor på den här hemsidan och såg att inga av dem verkade ta upp saker som finns i kapitlet ”Bilen” i körkortsboken. Då menar jag alltså alla de tekniska sakerna om bromsservo, bromsvätska, hur ofta det ska bytas, styrservon, bestämmelser för mönsterdjup i däck osv. Bör jag förvänta mig frågor om dessa saker på det riktiga teoriprovet?
Japp, allt de som du tar upp kan komma komma på provet, det har ju med bilen och göra,,
Gäst. 2019-07-13 14:23 ! Citera #
Som föregående skrev.

Lite off topic....men bra att veta.

Den bör bytas vartannat år...då den drar åt sih vatten....

En del säger tom 3år...men bättre m vartannat år.

Iom då kokpunkten minskas, och det kan bildas gas (då blir varmt nära bromsoket)...vilket resulterar i tappar kraft att överföra hydralik trycket....samt ännu värre risk att komme rosta inifrån...vilket kan bli en dyr historia i slutändan....så byt vartannat år, ingen stor jostnad alls, ta det i samband med däckbyte ex ;).....

Se till att ha rätt Beomsvätska, de klscifieras enligt DOT, vanligast är DOT4.

De får INTE blandas, ex DOT 3 i DOT4....

Glykolen samma sak.
Ör bytas vartannat år, då anti korrosions egenskaperna försämras över tid....
Rätt sort ska der vara, då finns generellt två typer av dem.

Detaljer om dem kommer inte vara med på provet, men förståelsen gör att du kommer svara rätt ;)
Gäst 2019-07-13 14:24 ! Citera #
Tillägg.

Ju mer du förstår varför....lättare se sammanhanget....i detta fall ...ta hand om din bil ;)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor