Start > Körkortsforum > Tips för att inte ge upp?

Tips för att inte ge upp?

Ann 2019-07-11 13:58 ! Citera #
Gjorde precis min fjärde uppkörning och den gick åt helvete. Jag förstår såklart att allt fel ligger hos mig eftersom jag blir stressad för minsta lilla, men konstigt nog inte när jag övningskör med min pappa.
Jag är nära på att ge upp varje gång och snart går min riskettan ut så då måste jag alltså lägga pengar på den också.

Så, är det någon som känner igen sig och som kan komma med bra pepptalk?
Henkipenki 2019-07-11 19:09 ! Citera #
Först och främst är du inte ensam att kugga fyra stycken uppkörningar. Även om jag personligen inte känner någon som gjort så många uppkörningar, kan man se i Trafikverkets statistik att flera kuggar. Du är inte ensam.

Jag tycker du ska ställa dig frågan, varför går det dåligt under uppkörningen, men inte med din pappa? Är det så att du är osäker i din körning som tar över när du åker med trafikinspektören? Eller är det teorin som brister? Kanske är det så att du helt enkelt blir så nervös över att misslyckas att du tappar kontrollen över körningen?

Om det är så att allt går som det ska när du övningskör med din pappa, handlar det mesta om trygghet. Tryggheten att känna att du kan köra själv och med en trafikinspektör bredvid dig under ett förarprov. Fortsätt att träna och försök att identifiera när, vart och varför det gick dåligt. Vad gav trafikinspektören dig för feedback? Har du arbetat utifrån det?

Eftersom du har gjort fyra uppkörningar är du inte längre prioriterad i Trafikverkets ”prov-kö” och det kan därför dröja ett tag innan du får göra nästa kunskap- och förarprov. Därför rekommenderar jag att du känner dig helt trygg innan du gör nästa uppkörning. Dels för att spara pengar till framtida behov, men också för att du ska få körkortet fortare och inte förlänga kötiderna för andra elever.

Om du har full koll när du övningskör med din handledare är du i slutfasen. Ge för guds skull inte upp nu! Driv detta i mål och låt inte pengar och tiden du investerat vara förgäves. Du fixar detta!
Björn He 2019-07-11 23:51 ! Citera #
Var körde du upp någonstans?
Henkipenki 2019-07-13 19:38 ! Citera #
Björn He 2019-07-11
Var körde du upp någonstans?
Rekommendera inte igen att de ska köra upp i Västerås för att det är så myckeg lättare.
GÄST 2019-07-14 13:24 ! Citera #
Henkipenki 2019-07-13
Rekommendera inte igen att de ska köra upp i Västerås för att det är så myckeg lättare.
HAHAHA... Tänkte precis samma sak som dig, börjar bli väldigt trött på hans ”Det är så mycket lättare i Västerås” prat..
Och det roliga i det hela är ju att han knappt har kört någon annanstans heller, så att komma med rekommendationer när man knapp har något att jämföra med, det är ju bara idiotiskt..
Björn He 2019-07-15 12:43 ! Citera #
På vilket sätt är det lättare att köra upp i andra städer än Västerås om jag får fråga?!

När jag klarade uppkörningen i Västerås så var det mitt tredje uppkörningsförsök, på andra försöket körde jag upp i Lidköping i Västergötland och den uppkörningsorten suger som fan! Blev där kuggad för småsaker vilket var värre än kuggningen på första uppkörningsförsöket! Så jag tycker inte man skall välja Lidköping som uppkörningsort, i alla fall inte om man vill slippa riskera kuggning, för det är en riktig jävla skitstad! Och jag hade väl kunnat slippa åka till Lidköping för att köra upp om jag bara hade fått slippa bli kuggad på första uppkörningsförsöket, blev kuggad för (vad i.a.f. JAG anser) småsaker. Jag ångrar jättemycket att jag åkte till Lidköping för att göra körprov, men att det blev just Lidköping berodde väl främst på att det var svårt att hitta en ledig tid för körprov i andra orter.

När jag skulle boka in ett tredje körprov så var det bara Västerås som hade en ledig tid som passade och det tycker jag bara var rena turen! Om jag inte hade varit i Västerås på tredje uppkörningsförsöket så hade jag säkert riskerat att bli kuggad igen!
Henkipenki 2019-07-18 11:11 ! Citera #
Att du inte håller reda på dina egna inlägg gör mig förvånad men låt under det gå OT.
Gäst3 2019-07-19 12:14 ! Citera #
Björn He 2019-07-15
På vilket sätt är det lättare att köra upp i andra städer än Västerås om jag får fråga?!

När jag klarade uppkörningen i Västerås så var det mitt tredje uppkörningsförsök, på andra försöket körde jag upp i Lidköping i Västergötland och den uppkörningsorten suger som fan! Blev där kuggad för småsaker vilket var värre än kuggningen på första uppkörningsförsöket! Så jag tycker inte man skall välja Lidköping som uppkörningsort, i alla fall inte om man vill slippa riskera kuggning, för det är en riktig jävla skitstad! Och jag hade väl kunnat slippa åka till Lidköping för att köra upp om jag bara hade fått slippa bli kuggad på första uppkörningsförsöket, blev kuggad för (vad i.a.f. JAG anser) småsaker. Jag ångrar jättemycket att jag åkte till Lidköping för att göra körprov, men att det blev just Lidköping berodde väl främst på att det var svårt att hitta en ledig tid för körprov i andra orter.

När jag skulle boka in ett tredje körprov så var det bara Västerås som hade en ledig tid som passade och det tycker jag bara var rena turen! Om jag inte hade varit i Västerås på tredje uppkörningsförsöket så hade jag säkert riskerat att bli kuggad igen!
Det är verkligen inget fel på Lidköping som uppkörnings ort, jag körde upp där för 5 veckor sedan, och klarade på första försöket. Även jag är som dig från Stockholm, men att jämföra med Stockholm så var ju Lidköping hur lätt som helst att köra i, så jag undrar hur låga krav du ska ha för att klara en uppkörning??

Jag har kört i båda städerna du nämner, men jag tycker inte att det skiljer speciellt mycket på hur trafiken är i dom olika städerna.

Så säg mig, vad var det som var så himla dåligt med Lidköping? Förutom att du kuggade så måste du ju ha några andra uppfattningar om Lidköping som stad eftersom du tycker att det är en ”riktig jävla skitstad”.. Men VAD är det som är så himla dåligt med Lidköping???
Björn He 2023-09-23 00:47 ! Citera #
Gäst3 2019-07-19
Det är verkligen inget fel på Lidköping som uppkörnings ort, jag körde upp där för 5 veckor sedan, och klarade på första försöket. Även jag är som dig från Stockholm, men att jämföra med Stockholm så var ju Lidköping hur lätt som helst att köra i, så jag undrar hur låga krav du ska ha för att klara en uppkörning??

Jag har kört i båda städerna du nämner, men jag tycker inte att det skiljer speciellt mycket på hur trafiken är i dom olika städerna.

Så säg mig, vad var det som var så himla dåligt med Lidköping? Förutom att du kuggade så måste du ju ha några andra uppfattningar om Lidköping som stad eftersom du tycker att det är en ”riktig jävla skitstad”.. Men VAD är det som är så himla dåligt med Lidköping???
Jag hade väl fått slippa åka till Lidköping, som tydligen var enda staden som hade ledig tid som passade mig då jag skulle ha min andra uppkörning, om jag inte hade behövt göra om hela körprovet. Jag har hört att det kan bli möjligt, eller t.o.m. redan har blivit möjligt, för kuggade uppkörningselever att få ett föreläggande att istället för att göra ett helt nytt körprov komplettera sitt kuggade körprov hos en trafikskola för att kunna få körkort; fördelen med det är faktiskt att köerna till körprovsplatserna skulle kunna minska av att kuggade elever kan slippa återvända till Trafikverket för nytt körprov.

Hade jag fått ett föreläggande att komplettera min kuggade uppkörning så hade väl jag bara behövt vända mig till en trafikskola hemma i Stockholm alternativt i Västerås där jag körde upp, för att komplettera de brister jag uppvisade under uppkörningen, det var ändå inga jättestora brister och jag hade lätt kunnat träna på dem och sedan när jag hade tränat på dem vända mig till en körskola för att komplettera, och skulle jag klara av det jag inte klarade av under uppkörningen så skulle väl trafikskolan kunna anmäla mitt förarprov som godkänt efter komplettering. (Förresten anser jag att de brister jag bedömdes uppvisa på första uppkörningen i Västerås bara var småsaker som inte bör ha lett till kuggning; vissa trafikskoleelever har väl fått godkänt trots liknande småfel på sina uppkörningar.)
Under en sån förutsättning skulle jag INTE ha behövt ha en ny uppkörning, som nu blev i Lidköping.

Det jag tycker är dåligt med Lidköping är dåliga vägar - till skillnad från Västerås där vägarna är relativt trafiksäkra och lätta att köra på. När jag hade momentet infart på landsväg så blev jag ombedd av inspektören att svänga av riksväg 44 i korsningen med avfartsvägen mot Ekestubben och sedan svänga vänster in på riksvägen, och det var ett riktigt läskigt och dessutom trafiksäkerhetsriskabelt moment anser jag - med hänsyn till att riksvägen var orimligt hårt trafikerad av massor av fordon som bara susade i 80 km/tim.
Eftersom jag inte ansåg mig ha möjlighet att köra vidare utan att utgöra eventuellt hinder för fordon som redan körde på riksvägen så bestämde jag mig för att försöka köra vidare trots att något annat fordon närmade sig, men inspektören vägrade låta mig göra det.
Första gången jag försökte köra iväg så ingrep han ”bara” för att en lastbil just närmade sig (i cirka 70, 80, 90 km/tim); ja jag såg att lastbilen närmade sig men den var faktiskt fortfarande på avstånd, så jag hade möjlighet att köra vidare - och skulle jag utgöra ett eventuellt hinder för den så skulle lastbilsföraren bara ha behövt bromsa/sänka sin hastighet för att undvika påkörning. Jag var ändå säker på att lastbilsföraren som just närmade sig verkligen var tillräckligt beredd att eventuellt behöva bromsa för mig, så ska man ju ändå göra om man blir hindrad av någon som inte lämnar företräde och fri väg! Sålänge en som kör på en huvudled är tillräckligt beredd att sakta ned så ska det ju inte vara någon trafikfarlig katastrof att köra vidare utan att stanna för att släppa förbi, är en landsväg mycket hårt trafikerad så bör man anpassa körningen efter trafikmängden anser jag; jag förstår inte riktigt hur det är trafikinspektörerna eller körlärarna bedömer landsvägskörning!?
Andra gången jag försökte köra in på den hårt trafikerade riksvägen ingrep han inte, trots att en annan bilist närmade sig i cirka 80 km/tim och blev hindrad då jag körde i vägen för honom - men det var lyckligtvis INGEN katastrof, för bilisten var faktiskt tillräckligt uppmärksam på mig och beredd att bromsa kraftigt för mig, det är väl ändå så man skall göra om man nu hindras av ett annat fordon som kör in i vägen framför (oavsett om det hindrande fordonet följer regler eller ej) eftersom det INTE är en rättighet att köra på/kollidera med ett annat fordon om det nu kör in på en huvudled på ett sätt som hindrar någon som redan färdas på huvudleden. Men inspektören ingrep genom att säga åt mig ”Hördu nu får du se till att gasa på lite, du hindrar ju bilen bakom dig.”.
Lyckligtvis var jag INTE i Lidköping, utan i Västerås på tredje försöket (precis som på första). Västerås har inga dåliga vägar som hårt trafikerade landsvägar, som det tydligen finns vid Lidköping - och hade jag åkt tillbaka till Lidköping så hade jag sannolikt blivit kuggad på tredje uppkörningen också.

Något annat dåligt med Lidköping var att jag blev kuggad, utöver för påstådd ”trafikfarlig körning på landsväg”, också för att jag stannade i den där järnvägskorsningen precis i närheten av uppkörningskontoret. Jag uppfattade det som att jag var tvungen att stanna på järnvägen, då det just kom gående på väg över körbanan på övergångsstället, men inspektören sa sedan att jag inte skall stanna på en järnväg, ej ens för att ge gående företräde trots att det finns ett övergångsställe, ”med tanke på risken för att bli påkörd av ett tåg”, och det anser jag är fel.
Jag anser icke att det var fel att stanna för att lämna företräde åt gående på övergångsstället, även om jag blev stillastående i järnvägskorsningen. Det är tvärtom fel och konstigt strukturerat med vägen, eftersom man har anlagt ett övergångsställe där direkt efter järnvägsövergången - trots att ett fordon riskerar att bli stillastående på järnvägsspåret om det stannar för att lämna företräde för gående (som man måste enligt lag), INTE BRA alltså.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I går 22:20
6
2024-03-27 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest