Start > Körkortsforum > Blinka vid filbyte

Blinka vid filbyte

Jen 2019-07-10 11:55 ! Citera #
Behöver lite hjälp med hur man skall tänka angående att blinka vid filbyte vid uppkörningen. Jag vet att rutinen vid filbyte/sväng är att titta i backspegeln, en av sidospeglarna, döda vinkeln och först därefter blinka och svänga sig ut. Jag upplever dock att detta är svårt i tät storstadstrafik, ganska ofta är den ju så tät att det blir väldigt svårt att svänga och att det ofta känns tydligare att blinka först för att visa att man vill in i filen? Då brukar ju de övriga trafikanterna se att man behöver byta fil och kan hjälpa till att ”släppa in dig” i filen? Får man fel/kuggas om man kör på det sättet vid uppkörningen? Jag förstår ju att tanken med att INTE blinka först är för att inte skrämma andra att tro att du gör ett plötsligt filbyte, men jag tänker alltså just nu de speciella situationerna med riktigt tät stadstrafik med många filer.
Gäst 2019-07-10 12:35 ! Citera #
Jen 2019-07-10
Behöver lite hjälp med hur man skall tänka angående att blinka vid filbyte vid uppkörningen. Jag vet att rutinen vid filbyte/sväng är att titta i backspegeln, en av sidospeglarna, döda vinkeln och först därefter blinka och svänga sig ut. Jag upplever dock att detta är svårt i tät storstadstrafik, ganska ofta är den ju så tät att det blir väldigt svårt att svänga och att det ofta känns tydligare att blinka först för att visa att man vill in i filen? Då brukar ju de övriga trafikanterna se att man behöver byta fil och kan hjälpa till att ”släppa in dig” i filen? Får man fel/kuggas om man kör på det sättet vid uppkörningen? Jag förstår ju att tanken med att INTE blinka först är för att inte skrämma andra att tro att du gör ett plötsligt filbyte, men jag tänker alltså just nu de speciella situationerna med riktigt tät stadstrafik med många filer.
Jag fick lära mig följande:
Titta i speglarna
Blinka
Titta döda vinkeln
Titta speglarna igen
Sväng om det är fritt.
Gäst 2019-07-10 21:00 ! Citera #
Jag har lärt mig att man börjar signalera så fort man har bestämt sig att byta fil, sen börjar man titta ut. Folk skräms väl inte av blinkande?
Gäst 2019-07-11 18:38 ! Citera #
Vittsen med att du kollar innan filbytet är för att du ska ha koll vad som händer runt bilen....innan du blinkar.

Annars kan man med ditt resonemang skita i det...vilket inte är så lämpligt.

Blir lätt missförstånd annars

Samt i tät trafik, förstår situationen du menar, desto viktigare planera din körning, att du hamnar rätt i placering så tidigt som möjligt om du kan....
Nina 2019-07-26 16:49 ! Citera #
Titta - blinka - titta på uppkörningen.
I praktiken nu när jag har kortet kör jag på blinka - titta. Alltså slår på blinkersen i god tid så att alla ser vad jag vill i god tid. Men körläraren sa titta först, när det är fritt så blinka, vänta nån sekund, snabb titt, byt sen.

Men om det är ”fullt” i körfältet du vill byta till behöver du såklart blinka ett tag så att de andra kan reagera och ge dig plats. Men börja ändå med att titta och sen får du blinka tills du har en lucka att byta in i.
Björn He 2021-06-10 00:43 ! Citera #
Ibland hinner man inte titta så noga runt omkring sig innan sitt körfältsbyte. Då är det lämpligast tycker jag att ge tecken om körfältsbyte omedelbart innan eller i samma ögonblick som man börjar titta i sidspegeln, som man rutinmässigt skall göra innan man tittar i den så kallade dolda vinkeln. Nu när jag har körkort och får köra ”på riktigt” så brukar jag oftast nöja mig med att enbart titta i spegeln innan körfältsbyte eftersom det ofta är relativt onödigt och inte heller så lämpligt att vrida blicken bara för att se i dolda vinkeln, men man bör kanske helst inte göra så. Det är dessutom oftast relativt onödigt att hålla uppsikt vid sidan av fordonet innan sväng i en korsning, men förväntas man titta i sidspegeln och döda vinkeln för att det när som helst kan dyka upp exempelvis en cyklist som kan köra upp bredvid fordonet och som kan vara svår att se?

Jag tycker personligen att trafikutbildarna har relativt ofta har orimligt lätt för att säga onödiga och överdrivna konstiga saker som kanske inte alltid är så lämpliga. När jag övningskörde med trafikläraren så gav jag omedelbart tecken om högersväng efter att ha fått instruktion om att svänga åt höger i kommande korsning, eftersom jag var van att ge tecken i så god tid som möjligt, men då sa hon ”Nej, Björn. Du skall alltid hålla uppsikt i speglarna och döda vinkeln först, och SEDAN ge tecken.”. Det var jag inte så van vid just då men jag lyckades vänja vid sådana körrutiner eftersom jag kände mig pressad att träna in sånt inför körprovet. Fast under körprovet brukade jag nog oftast ge tecken i god tid först, för att försäkra mig om att jag gett tecken i god tid, och sedan i god tid före svängen hålla uppsikt i sidspegeln och döda vinkeln. När jag skulle byta körfält under körprovet så hade jag knappt tid att titta i spegeln och döda vinkeln innan jag skulle ge tecken om körfältsbyte så jag brukade istället börja ge tecken strax innan eller ungefär samtidigt som jag började titta i sidspegeln och döda vinkeln.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor