Start > Körkortsforum > Hastighetsskyltar med tid

Hastighetsskyltar med tid

Sonja 2019-07-08 04:19 ! Citera #
Om jag kommer fram till en väg där det finns tex en 30 kom/h skylt med en tilläggs skyllt där det står tid 7-17 betyder det 30 på vardagar och hastighetsskylten innan gäller på röd och dag före röd dag eller alla dagar? Tänker eftersom parkerings skyltar betyder 7-17 vardagar, (7-17) lördag och röd = söndag. Tack för hjälpen, hoppas ni fattar hur jag tänker :)
Gäst 2019-07-08 10:27 ! Citera #
Sonja 2019-07-08
Om jag kommer fram till en väg där det finns tex en 30 kom/h skylt med en tilläggs skyllt där det står tid 7-17 betyder det 30 på vardagar och hastighetsskylten innan gäller på röd och dag före röd dag eller alla dagar? Tänker eftersom parkerings skyltar betyder 7-17 vardagar, (7-17) lördag och röd = söndag. Tack för hjälpen, hoppas ni fattar hur jag tänker :)
Om du kör på en väg där det är 50 km/h och kommer fram till en 30 skylt där det står 7-17 så gäller bara 30 just inom det området när du sedan kör ut från det området så gäller 50 km/h igen. Och ja, detta gäller bara under vardagar då det oftast finns dessa områden runt skolor.
Björn He 2019-07-09 22:40 ! Citera #
Om man kör på en väg med t.ex. hastighetsbegränsningen 50 km/tim och närmar sig en 30-skylt med en tilläggstavla som anger klockslag som t.ex. 7-17 så betyder det att vägens hastighetsbegränsning är 50 km/tim med undantag för vardagar utom lördag och dag före helgdag mellan klockan 7 och 17 (om 7-17 inte står inom parentes förstås, det är ju bara siffror utan parentes som betyder vardag utom lördag och dag före helgdag), vid den tiden är det 30 km/tim som är vägens hastighetsbegränsning och det gäller förstås från 30-skylten fram tills en ny skylt som anger annan hastighet.

Men det är väl av trafiksäkerhetsskäl som vissa 40-50-vägar, framförallt vägar utanför skolor, har 30 som begränsad hastighet under vissa tider som 7-17, det är normalt vid den tiden många barn rör sig på vägen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest