Start > Körkortsforum > KLARADE UPPKÖRNINGEN PÅ FÖRSTA

KLARADE UPPKÖRNINGEN PÅ FÖRSTA

Privatisten 2019-07-06 08:45 ! Citera #
Klarade nyss teori och uppkörning på första försöket i linköping! Jag har övningskört 2 gånger i veckan ungefär sen november privat i stockholm då jag kommer därifrån. Utöver det tog jag två lektioner hos farsta trafikskola där vi gick igenom mina svagheter. Drygt en vecka innan uppkörning så har jag kört i stort sett varje dag 1-1,5 timmar och mestadels i tätort och på landsvägar för att hitta rätt känsla.

Kom ihåg att bara för att det står 30 på hastighetsbegränsningen så betyder det inte att du måste köra så fort. Det finns 1000 ursäkter och anledningar till att göra lite lågsammare (väder, oskyddade trafikanter osv.) men inget ursäktar en fortköring på uppkörningen.

I linköping fick jag köra i stadstrafik tätort och sen ut på en smal krokig landsväg där hastigheten var 70. Tog det väldigt lugnt och låg i 50 större delen av tiden då det var mycket kurvor backkrön och allmänt smalt. Glöm inte! - man ska kunna stanna inför varje förutsebart hinder. Gäller höger regeln i en korsning och du kör i 50 där sikten är skymd kommer du förmodligen inte hinna stanna. Bättre att släppa på gasen långt innan när man avsöker ev. övergångsställe/korsning så att man kan bromsa mjukt och släppa fram trafiken från höger.

Hitta gärna nåt att prata om med körprovsläraren och ge ett lugnt bra första intryck. Vi är människor och i slutändan är det hans subjektiva bedömning som ger dig körkort. Är du trevlig och lugn och kör enligt regler, och kan motivera din körning kommer du få kortet. Jag var jättenervös men det gick ju super i slutändan.

Och som sagt, 1-2 lektioner hos bilskola skadar inte för lite extra råd. Men att lära sig manövrera är jag säker på att de flesta andra med körkort kan minst lika bra. Pluggade mycket teori sista veckan och försökte få in det i det praktiska sp när jag läste om vänstersväng på landsväg försökte jag adaptera det dagen efter när jag körde vilket nog är smart. Det kommer öka förståelse kring varför man gör som man gör.

Kort och gott, de vill att du kör trafiksäkert, inga farliga risktaganden, att du behörskar bilen och kan parkera osv. att du har koll runt bilen. Hur ditt beteende är, lugn/stressad. Kämpar man får man det!

Och läs boken förfan, två gånger och komplettera med att diskutera och göra testprov då klarar man det 100%
Gäst 2019-07-07 00:18 ! Citera #
WoW grattis.


Sliter själv.

Manuell eller automat?......

Tragglar med manuell fortfarande.
. 2019-07-07 08:24 ! Citera #
”Vi är människor och i slutändan är det hans subjektiva bedömning som ger dig körkort”

Hade du lite otur när du tänkte där?
Gäst 2019-07-08 02:38 ! Citera #
Körde upp med manuell. Det varierar från person till person hur lätt man lär sig saker. Vissa måste nöta mer än andra. Ge inte upp. Ligg på tvåans växel i kurvor och innan skymd sikt så du lätt kan stanna.

För övrigt så menade jag bara att det i slutändan blir provexaminatorns subjektiva tolkning av din körning och ifall den är trafiksäker. Samt att människor är olika, somliga tenderar att fokusera på misstag och negativa aspekter medan andra har en mer realistisk verklighetstrogen aproach. Själv föredrar jag personen som kan acceptera att verkligheten ser annorlunda ut. Hur många tillämpar högerregeln i Stockholm t.ex. osv.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 02:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor