Start > Körkortsforum > Tips från oss som kämpat (och …

Tips från oss som kämpat (och lidit) med uppkörningen och äntligen klarat den

Äntligen 2019-07-03 18:03 ! Citera #
Till er som våndas



För uppkörningen bör man sammanfattningsvis och utan uppenbara svårigheter klara av:

1. trafiksäker körning (följa regler och ibland bryta dem för att förhindra olycka, som du bör kunna genom att plugga teori och öva in)

2. inte hindra andra (inte köra för sakta, inte blockera, inte vända på olämpliga platser, inte parkera så man blockerar i onödan, inte försöka straffa trafikförbrytare utan underlätta för dem etc)

3. kunna följa skyltar mot mål (här spelar faktiskt platsen man kör upp på en viss roll och likaså hur komplicerat inspektören väljer att göra det)

4. kunna hantera pedaler och växlar på ett bra och aktivt sätt (pressa ner kopplingen helt för att få bilen att sluta dra, lyft alltid kopplingen mjukt och ännu mjukare med för dig nya bilar, sätt i rätt växel vid rätt tillfälle beroende på biltypen, ibland möta med gas speciellt vid uppförsbacke, släppa gas och ge gas, backning och parkering är ett kapitel för sig)

5. uppmärksamheten med synen är nummer ett (det du inte ser är du inte medveten om vilket blir en risk. Du ska främst se riktningen du kör och avser att köra åt, sedan ha tillräcklig koll på eventuella fartdårar från andra håll, och ha koll bakåt innan du bromsar och sedan kolla speglarna då och då t.ex. var 5:e till
10:e sekund är bra och i god tid innan sväng)



Lite andra diverse tips

1. Satsa på bredd och variation. Komplettera med olika körskolor i olika områden. Boka kortare perioder och kanske med olika körskolor för att kunna öva inom olika områden. Många repetitioner av liknande moment är inte lika bra som god variation. Ju bredare spektrum av erfarenheter du har av olika situationer, som du lärt dig hantera, desto större chans att detta märks när du kör. Du blir också mer förberedd på liknande situationer som du tidigare har mött.

2. Om möjligt skaffa en bil och övningskör privat. Du behöver nöta in vanan att köra rätt.

3. Försök se till så att en körskola bokar dig för uppkörning (eftersom dessa uppkörningar godkänns mycket oftare enligt statistik). Du kan också berätta hur mycket du kört på körskola.

4. Köp körkortsboken och begränsa dig inte bara till appar. Den är värd sina kr. En bra körkortsbok ger en god överblick över olika slags vägtyper som man kör inom (stad, landsväg, motorväg, mörker etc) och man kan komplettera det med appar och webbsidor. Man kan markera med (gul) överstrykningspenna de moment som man märker att man har lite extra svårt för. Man kan anteckna direkt i boken. Då fokuserar man på att bli säker på det som är svårt.

5. Målet ska ju vara att bli allsidigt stark och inte behöva hoppas på att svåra situationer inte dyker upp på provet. Min erfarenhet säger mig att uppkörningar nästan alltid är mycket svårare än då man kör privat eller med trafikskola. Detta beror dels på stressen, dels på att det alltid verkar hända något som prövar hur man är beredd på det oförutsägbara. Sedan har man inte alltid en vänlig inspektör. Lägg sedan till att du får köra en bil som har en trög koppling eller fungerar annorlunda än den du brukar köra. Du behöver alltså kunna hantera trafikdårar, olyckor och kaos i trafiken också. Det räcker inte att du kör exakt som reglerna säger. Du måste också kunna bryta dem när det krävs för att förhindra en olycka och utan att förlora kontrollen.

6. Om du blir för stressad vid uppkörningar så kan du kartlägga dina svagheter, öva extra mycket på dem och boka uppkörningen lite senare på dagen så du hinner köra runt några gånger i området före uppkörningen (inklusive påfarter och avfarter till motorvägar). Om körningarna börjar bli till överinlärning, dvs du lär dig inget längre och kör på rutin, då är du nog redo för att boka uppkörningar (räkna inte ens med att bli godkänd på dina första utan lär dig något av dem).

7. En personbil väger ca 2 ton och färdas relativt snabbt för att vi människor ska kunna överleva olyckor. Ett misstag kan få livslånga konsekvenser för dig och andra. Även risk 2:an visar på denna fara. Är man inte en aning rädd när man kör bil är man nog inte riktigt medveten om faran.

8. Dessa inspektörer! De bör kunna känna sig trygga hela tiden med dig bakom ratten. Min erfarenhet säger mig att man i första hand bör undvika att ställa frågor till inspektörerna eftersom det kan tolkas som svaghet. Om de anser sig behöva hjälpa dig för mycket kommer de sannolikt att tolka det till din nackdel.

9. Visa/uttryck hur du tänker! Ett problem som inspektörerna har är att de inte kan veta allt som du gör eller inte gör. T.ex. brukar jag kunna ha bra koll på övergångsställen en bra bit innan jag hinner fram. Ändå måste jag vrida på huvudet och tydligt visa med ögonen att jag tittar åt olika håll för att inspektören ska kunna uppfatta det. Detsamma gäller vid cirkulationsplatser och vid svängar. Att tänka lite halvt högt och berätta vad man fokuserar på kan uppskattas. Du kan lugnt nämna att du ser ”huvudled”, ”70”, ”jag har väjningsplikt” etc eftersom det blir ju tydligare vad du tänker på. Att småprata när det är lugnt kanske också kan minska på stressen.

P.S. Ge aldrig upp med att lära dig och öva rätt. Till slut kanske du klarar det eller så har du hittat en dyr hobby ;)

Hoppas denna lite snabbt ihopsnickrade lista kan hjälpa dig i din ångest ;)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo