Jag tog körkort för exakt en vecka sedan och imorrn ska jag köra till tylösand från Stockholm (Ca 6h med bil) vilket kan vara lite optimistiskt att ta I ett sträck men med pauser går nästan all långkörning. Tänk på att om du tappar fokus eller börjar bli trot ska du stanna och äta nått eller sträcka lite på benen! Du klarar det
Bra kommentar där. Minns att vi diskuterade detta på körskolan dvs vad man kan göra om man känner sig trött (och mindre fokuserad vid körning). Vi fick bland annat se en video med en trafikolycka där föraren somnade vid ratten och flög sedan omkring i bilen vid krocken. Det var dramatiskt, men jag tänker mig också att minskat fokus vid körning är en risk som jag vill minimera. Då jag tog körkort nyligen och är medveten om risken vill jag följa det här rådet. Alla regler om säkerhet, t.ex. att hålla avstånd till bilen framför, finns där av minst en anledning. Att ha en rörlig blick är så viktigt och speciellt att aldrig tappa kollen framåt. Blir det tvärstopp i körriktningen (pga köer, olycka eller något annat) i kombination med minskad sikt och man råkar titta för länge åt annat håll är olyckan nära, och ännu mer om man har minskat fokus.
I Stockholmstrafiken har jag märkt att det finns förvånansvärt många förare som gör livsfarliga omkörningar och körfältsbyten t.ex. för nära och utan att blinka. Jag skulle nästan önska att man kunde fotografera dem och tipsa polisen för sådana förare borde inte få köra bland andra då det inte är en lekplats. I Ryssland används kamera men ändå kör många fullständigt livsfarligt där. Se t.ex. www.youtube.com/watch?v=hxyhulJYz5I (videoklipp från kameror i bilar). Tyvärr kör vissa i Sverige på liknande sätt och de utsätter sig själva och andra för både fara och obehag.
För mig brukar en kort vila, ett äpple eller ibland en kaffepaus hjälpa. Min pappa brukade insistera på att det skulle vara kall luft i bilen när han körde. Är det för varmt kan det också påverka fokuset.