Det var garanterat inget fel på bilen, utan på personen bakom ratten!
Jag har också kört golf dieselbilar, och jag tycker inte dom är svårare att köra än vad fords dieselbilar..
Vet man bara HUR man ska handskas med en diesel så är det lika lätt att köra en sådan som vilken annan bil som helst!
Det är väl inte hur lätt som helst att lära sig exakt hur dieselbilar fungerar om man inte fått lära sig köra dieselbil på trafikskolan, alla trafikskolor verkar inte ha dieselbilar. Visst fick jag övningsköra med en Golf på Staffans trafikskola men den Golfen var en bensinbil.
Jag märkte till en början inte direkt nån skillnad med den där diesel-Golfen jag körde upp med, men den ökade farten även när jag inte gasade av konstig orsak så det var lätt att riskera överskrida hastighetsbegränsningen om man inte lärt sig hur man bör manövrera dem, det hade jag tydligen inte hunnit lära mig innan uppkörningen och att jag inte fick övningsköra med dieselbil på trafikskolan var säkert en bidragande orsak till det. Jag blev kuggad främst för en fortkörning på nån 30-sträcka genom centrala Västerås, det var där jag körde upp, den där körkortsinspektören påstod att jag ”åkte i 50 på den där 30-sträckan”. Vad jag minns så var jag nere i 30 km/tim en bra bit innan 30-skylten dök upp, men bilen måste väl ha ökat farten när jag inte gasade så måste väl ha kommit upp i 50 av misstag, alltså hade jag fått lära mig att dieselbilar kan öka farten så hade jag väl säkert inte kommit upp i 50 på den där 30-vägen, då hade jag ju vetat att dieselbilar inte fungerar så som bensinbilar gör.
Men är det inte orimligt att kugga en uppkörningselev för en sådan fortkörning??? Jag har hört att vissa blivit kuggade trots att de hållit skyltad hastighet, med förklaringen att ”du borde ha hållit lite högre hastighet så att du hade hållit trafikrytmen och inte kört så sakta så att du hade stoppat upp trafikflödet, hastigheten måste anpassas efter rådande trafikförhållanden, inte bara efter skyltad hastighetsbegränsning”. Med tanke på denna nämnda omständighet anser jag att det icke är rimligt att kugga mig för att jag (av misstag) kom upp i 50 på en 30-sträcka, det förekommer väl att folk som döms för körning i för hög hastighet blir frikända ibland då det finns förmildrande omständigheter.
Nån snubbe som kallar sig för ”corax” har nån gång berättat att han/hon råkade av misstag komma upp i 40 på nån 30-sträcka men blev ändå godkänd (på första försöket).
Förresten tycker jag det är konstigt tänkt med den där 30-sträckan genom centrala Västerås, varför är hastighetsbegränsningen där 30, måste man verkligen ha så låg hastighet där?! Hastigheten var 50 där förr har jag sett, men de sänkte den tydligen till 30 av nån anledning. Och nu har väl de flesta 50-vägar i Västerås fått sänkt hastighet till 40 vad jag hört.