Start > Körkortsforum > Klarade första uppkörningen i …

Klarade första uppkörningen i Järfälla som privatist!!! Svarar på frågor

lol 2019-06-24 15:28 ! Citera #
!!!Klarade nyss min första uppkörning i Järfälla som jag bokade som privatist!!
Jag körde med en man med mustasch. Var så jäkla nervös innan, var beredd på att spy ner hela bilen, men kände liten lättnad när jag såg att han var min assistent eller vad det heter. Hade hört från kompisar som kört upp i Järfälla att han godkänner typ alla. Satte mig i alla fall i bilen. Kunde inte andas. Sen körde vi runt i Järfälla och jag fick beslutet att jag fick godkänt på provet. Några saker jag kan debunka direkt som gjorde mig bajsnervös inför provet är:
1. Man får inte växla fel: Jag växlade fel flera gånger men löste det snabbt, typ att jag växlade upp lite för sent alt. körde på tvåan i för låga hastigheter.
2. Man får inte köra för snabbt/långsamt: Kan erkänna att det var till stor hjälp att de hade såna bilar där hastigheten på vägen visas på instrumentbrädan, det hjälpte mig mycket för är ganska dålig på att se skyltar. Men körde ett par gånger 52 på 50väg eller 61 på 60väg och det var inga problem tydligen. Körde också ofta långsammare än hastigheten, ibland 20 km/h under gränsen.
3. Väghållning/spegelrutin: Det var långt ifrån att jag hade perfekt väghållning, märkte själv att jag ibland hamnade nära vägkanten men det gick tydligen bra ändå, spegelrutinen missade jag ofta på också (alltså mitt,back,döda vinkeln), tittade när det behövdes men inte överdrivet. Hade fått höra av min körskolelärare (som förövrigt FÖRSTÖRDE mitt självförtroende) att jag ALLTID måste göra rutinen när jag ska svänga/byta fil men jag tycker att det kan kännas överflödigt om man t.ex. ska svänga höger och det endast är dike som väggren.

Hoppas det här kan hjälpa dem som tvivlar på sig själva och är rädda för att göra fel på uppkörningen, det var okej att göra fel ibland, så länge man har koll, är säker och kan fixa felen man gör. Fråga allt ni tänker på!
Anneli 2019-06-24 17:18 ! Citera #
Grattis! Jag kör upp i Järfälla om 3 veckor. Får man fråga var du fick köra samt andra moment du fick göra så som säkerhetskontroll, parkering, backning runt hörn osv?
Gäst 2019-06-24 18:09 ! Citera #
Vad hade de för bil?
lol 2019-06-24 23:41 ! Citera #
Anneli 2019-06-24
Grattis! Jag kör upp i Järfälla om 3 veckor. Får man fråga var du fick köra samt andra moment du fick göra så som säkerhetskontroll, parkering, backning runt hörn osv?
Oj! Känns som jag kommer ihåg dåligt hur vi körde, ut från trafikverket och vänser direkt. Åkte runt lite kring jakobsberg och upp på E18 mot Oslo, åkte av i kallhäll och fick vända i rondellen och upp tillbaka till jakobsberg via motorvägen. Skulle tipsa om att öva på all på- och avfarter från motorvägen i järfälla för de kan vara lite knepiga (korta och pågående vägarbeten). Säkerhetskontrollen var att öppna motorhuven och märka ut allting (jag skulle ärligt gissa på att de generellt väljer en säkerhetskontroll som går snabbare, ta inte mitt ord för det men jag tyckte inte jag såg någon av de andra uppkörarna hålla på med belysning osv). Jag fick inte parkera något utan fick backa runt ett hörn i bostadsområde, instruktören sa då tydligt ”här ska du svänga vänster, stanna efter korsningen och backa runt hörnet” så det gick bra. Han sa också att det var helt okej att vinkla ned backspegeln om jag behövde det. Lycka till på din uppkörning!!
lol 2019-06-24 23:45 ! Citera #
Gäst 2019-06-24
Vad hade de för bil?
Jag är så jäkla dålig på bilar, kollade upp det och enligt trafikverkets hemsida har järfälla Volvo V40 diesel (manuell), Volvo V60 diesel (manuell), VW Passat diesel (manuell). Jag vet att jag körde en av volvosarna men inte vilken. Jag har haft turen att köra ganska många olika bilar när jag övningskört (i alla fall upp emot 7-8) så det hjälpte mycket. Det är bra att kolla med familj och vänner om man kan få köra deras bil tror jag, om det går, så vet man hur man ska köra för att inte få motorstopp och veta när man ska växla osv i bilar man ej kört förut..
Anneli 2019-06-25 09:01 ! Citera #
lol 2019-06-24
Oj! Känns som jag kommer ihåg dåligt hur vi körde, ut från trafikverket och vänser direkt. Åkte runt lite kring jakobsberg och upp på E18 mot Oslo, åkte av i kallhäll och fick vända i rondellen och upp tillbaka till jakobsberg via motorvägen. Skulle tipsa om att öva på all på- och avfarter från motorvägen i järfälla för de kan vara lite knepiga (korta och pågående vägarbeten). Säkerhetskontrollen var att öppna motorhuven och märka ut allting (jag skulle ärligt gissa på att de generellt väljer en säkerhetskontroll som går snabbare, ta inte mitt ord för det men jag tyckte inte jag såg någon av de andra uppkörarna hålla på med belysning osv). Jag fick inte parkera något utan fick backa runt ett hörn i bostadsområde, instruktören sa då tydligt ”här ska du svänga vänster, stanna efter korsningen och backa runt hörnet” så det gick bra. Han sa också att det var helt okej att vinkla ned backspegeln om jag behövde det. Lycka till på din uppkörning!!
Tack för svar!
Börje KUGG 2019-06-25 11:46 ! Citera #
Inspektören gör en helhetsbedömning. Gör du inget som är trafikfarligt eller hindrande eller visar på stora brister blir du godkänd. Det handlar om att du visat att du fungerar i trafiken på ett OK sätt. Gratulerar!
lol 2019-06-25 11:59 ! Citera #
Börje KUGG 2019-06-25
Inspektören gör en helhetsbedömning. Gör du inget som är trafikfarligt eller hindrande eller visar på stora brister blir du godkänd. Det handlar om att du visat att du fungerar i trafiken på ett OK sätt. Gratulerar!
Tack! Jo, fick höre både det du säger och att folk hade blivit kuggade för småsaker och visste inte vad jag skulle tro på. Förberedde mig på det värsta och det gjorde mig kanske onödigt nervös...
Gäst 2019-08-10 10:17 ! Citera #
Hej, jag kuggade i järfälla eftersom jag valde fel körfält i ett trevägs rondell. Jag skulle åka på vänster körfält för att åka rakt fram till vägen som leder till Oslo men jag åkte på höger körfält. Detta var det enda fel jag gjorde. Är det rättvist?
Gäst 2019-08-10 16:10 ! Citera #
Gäst 2019-08-10
Hej, jag kuggade i järfälla eftersom jag valde fel körfält i ett trevägs rondell. Jag skulle åka på vänster körfält för att åka rakt fram till vägen som leder till Oslo men jag åkte på höger körfält. Detta var det enda fel jag gjorde. Är det rättvist?
Ja det är det!
För vid just rondell körning så gäller det att vara VÄLDIGT uppmärksam och visa tydligt vart man ska, annars sker det väldigt lätt olyckor. Och eftersom du låg i fel fil från början så är din kuggning tyvärr helt rätt!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo