Start > Körkortsforum > Billigaste en bil kan kosta i …

Billigaste en bil kan kosta i månaden.

Gäst 2019-06-23 18:17 ! Citera #
Precis fått bilkörkortet och då växer ju såklart tankarna fram om att skaffa en bil också ju, men kostnaderna oroar mig. Jag har sett att även den lilla bilen som drar lite och generelly billig i drift kan komma upp i ~ 3000kr i månaden, och som 18 åring utan fast jobb är det inget alternativ.

Vad är egentligen det billigaste en bil kan kosta i månaden? Är privatleasing det mest optimala, och finns det sätt att ”fuska” till sig billigare priser? Tänkerr på däck och service mm.
Gäst 2019-06-24 12:36 ! Citera #
Gäst 2019-06-23
Precis fått bilkörkortet och då växer ju såklart tankarna fram om att skaffa en bil också ju, men kostnaderna oroar mig. Jag har sett att även den lilla bilen som drar lite och generelly billig i drift kan komma upp i ~ 3000kr i månaden, och som 18 åring utan fast jobb är det inget alternativ.

Vad är egentligen det billigaste en bil kan kosta i månaden? Är privatleasing det mest optimala, och finns det sätt att ”fuska” till sig billigare priser? Tänkerr på däck och service mm.
Hur får du fram den siffran att en bil kostar 3000kr/månad?
Vi har två bilar, en liten Nissan Micra 2008, och en Saab 9-3 2002

Micran kostar oss efter besiktning (349kr) och skatt (1246kr) bara ren bensin, och där brukar vi klara oss på c:a 600-700 kr i månaden. Något utöver det kostar inget då vi inte har några övriga fel på bilen.

Så köp en bil som är billig i båda skatt och som drar lite bensin, vår Micra drar lite drygt 0,4l/mil och tanken rymmer nästan 50 liter, så en fulltank räcker väldigt långt för en så pass liten och lätt bil :D
Gäst 2019-07-04 10:28 ! Citera #
Gäst 2019-06-24
Hur får du fram den siffran att en bil kostar 3000kr/månad?
Vi har två bilar, en liten Nissan Micra 2008, och en Saab 9-3 2002

Micran kostar oss efter besiktning (349kr) och skatt (1246kr) bara ren bensin, och där brukar vi klara oss på c:a 600-700 kr i månaden. Något utöver det kostar inget då vi inte har några övriga fel på bilen.

Så köp en bil som är billig i båda skatt och som drar lite bensin, vår Micra drar lite drygt 0,4l/mil och tanken rymmer nästan 50 liter, så en fulltank räcker väldigt långt för en så pass liten och lätt bil :D
Du glömde att nämna försäkringen vilket kan kosta han rätt så mycket beroende på vilken slags. t.ex. helförsäkring
Gäst 2019-07-04 10:46 ! Citera #
Gäst 2019-07-04
Du glömde att nämna försäkringen vilket kan kosta han rätt så mycket beroende på vilken slags. t.ex. helförsäkring
Det är sant, men letar man lite så finner försäkringar som är rätt billiga, vi har våra via Folksam, och där betalar vi 238 kr/månad :D
Gäst 2019-08-28 01:25 ! Citera #
Billigast lär det bli med en bil i golfklassen som drar .5 eller så och inte har alltför många mil, men inte heller nyare än runt 8 år (tillräckligt gammal att det inte är aktuellt med mer än halvförsäkring), som du sen servar själv med det vanliga, olja, filter, övriga vätskor, bromsbelägg + allt det där enklare.

Sen skulle jag säga en bensin bil om du inte ska åka en hel del, då blir diesel bättre trots högre skatt.

Din ålder, bil och vart du bor kommer spela in på vad du kommer få i försäkrings kostnader, men räkna med 4-500.

Sen tillkommer skatten, besiktning, och eventuellt parkering, och du lär lägga några hundra i månaden till ett service konto, och så kommer det ju lånekostnader om du inte har 30-50000 att lägga på bilen. Där beror det ju mycket på vilka vilkor du får osv. Men 50000 på 5 år är en tusenlapp i månaden eller så vid 4-5% ränta.

Sen är det ju bränsle kostnader kvar.

Uppskattat
skatt 1500 = 125kr/mån
Försäkring = 500/mån
Besiktning 500kr = 50kr/mån
Service = 2-300/mån
Bränsle en tank = 900kr/mån
Ev. Parkering = 300kr/mån
Ev. Lån = 1000kr/mån

Så ja runt 3000/mån om du inte kan köpa bilen utan lån.
Gäst 2019-08-28 01:28 ! Citera #
Ja och så vinter/sommar däck såklart. Köp bättre begagnat så blir det inte så farligt.
Gäst 2019-08-28 11:41 ! Citera #
Gäst 2019-08-28
Billigast lär det bli med en bil i golfklassen som drar .5 eller så och inte har alltför många mil, men inte heller nyare än runt 8 år (tillräckligt gammal att det inte är aktuellt med mer än halvförsäkring), som du sen servar själv med det vanliga, olja, filter, övriga vätskor, bromsbelägg + allt det där enklare.

Sen skulle jag säga en bensin bil om du inte ska åka en hel del, då blir diesel bättre trots högre skatt.

Din ålder, bil och vart du bor kommer spela in på vad du kommer få i försäkrings kostnader, men räkna med 4-500.

Sen tillkommer skatten, besiktning, och eventuellt parkering, och du lär lägga några hundra i månaden till ett service konto, och så kommer det ju lånekostnader om du inte har 30-50000 att lägga på bilen. Där beror det ju mycket på vilka vilkor du får osv. Men 50000 på 5 år är en tusenlapp i månaden eller så vid 4-5% ränta.

Sen är det ju bränsle kostnader kvar.

Uppskattat
skatt 1500 = 125kr/mån
Försäkring = 500/mån
Besiktning 500kr = 50kr/mån
Service = 2-300/mån
Bränsle en tank = 900kr/mån
Ev. Parkering = 300kr/mån
Ev. Lån = 1000kr/mån

Så ja runt 3000/mån om du inte kan köpa bilen utan lån.
Man undrar ju nu lite hur du har det där du bor om du räknar på dessa belopp :)

Som försäkringen till exempel, vart får du summan 500:- ifrån?
Letar man lite på olika försäkringsbolagssidor så finner man relativt snabbt att dom flesta ligger runt 210-298:-/månad

Samma sak med besiktningen, man behöver ju inte besikta hos Bilprovningen för att få en godkänd besiktning, det finns mindre bolag som är minst lika bra som bara tar 350:-

Gällande parkering så förstår jag att det skiljer rätt mycket från ställe till ställe, men där jag bor så betalar vi 100:-/månad för våran parkeringsplats. Så jag tycker att dina 300:- som du har räknat på ligger lite väl högt, om du nu inte bor i centrala Stockholm det vill säga.
Gäst 2019-08-28 16:12 ! Citera #
Försäkringen beror mycket på ålder och bil som jag skrev. Är han/hon runt 20 så är 500 att räkna med.

Besiktning, tja de kostar mellan 4-600 kr här i sthlm området. Och man väljer ju en nära så inget konstigt med det.

Och parkeringen, tja jag har en carport den går på 520 i månaden och en vanlig p-plats som går på 310 eller så.

Och jag vir knappast i centrala sthlm, då kan du lägga på en hel del kan jag tro.
Gäst 2019-12-19 17:19 ! Citera #
Gäst 2019-08-28
Försäkringen beror mycket på ålder och bil som jag skrev. Är han/hon runt 20 så är 500 att räkna med.

Besiktning, tja de kostar mellan 4-600 kr här i sthlm området. Och man väljer ju en nära så inget konstigt med det.

Och parkeringen, tja jag har en carport den går på 520 i månaden och en vanlig p-plats som går på 310 eller så.

Och jag vir knappast i centrala sthlm, då kan du lägga på en hel del kan jag tro.
Precis, helförsäkring för mig låg på 700 kr i månaden, halvförsäkring drygt 400 kr i månaden. Är 25 år.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov