Start > Körkortsforum > Får körskolan neka att låta mi…

Får körskolan neka att låta mig göra förarprovet?

Anna 2019-06-18 11:37 ! Citera #
Så här är det; jag har tagit CSN:s körkortslån på 15.000 för att äntligen kunna ta körkortet, jag är för tillfället arbetslös (men har möjlighet till jobb så fort jag har lappen). Min ekonomiska situation gör mig ganska begränsad när det kommer till körkortet, något jag var helt öppen om när jag skrev in mig på körskolan, inga konstigheter sa dom och jag förutsatte att de planerade min körning utefter det. De bokade in tid för prov (den 26, alltså nästa vecka).

Jag har genomgått både risk1 och risk2 och fått godkänt, jag har kört både landsväg och motorväg o visat att jag säkert kan göra omkörningar.

Så nu till det som gör mig irriterad; de hade bokat upp fler lektioner än vad jag har råd med, (budgeten överskrider med typ 5tkr) så jag ville boka av några lektioner, bland annat en dyr (kostar dubbelt så mkt som en vanlig lektion o är bara 5 min längre) omkörningslektion. De påstår att den är obligatorisk, trots att jag inte kan hitta nån info om att den är det och de sa att om jag inte gör den släpper de inte iväg mig till uppkörningen.

Sen ville jag avboka lektionen som är dagen innan uppkörningen o då säger de samma sak igen, jag FÅR inte för då släpper de inte iväg mig till uppkörningen.

Jag blir helt vansinnig på att de försöker hota med att inte låta mig köra upp! Vad spelar det dom för roll, antingen klarar jag uppkörningen eller så kuggar jag? Det är ju trots allt jag som får betala oavsett?)

Jag har god lust att avboka och boka in egen tid för uppkörning, problemet är bara att då är närmsta tid först i september..

Vad hade ni gjort? O är det konstigt att jag blir irriterad?

Ska kanske tillägga att jag är godkänd i alla moment med undantag för omkörningen (och mörker eftersom den inte går att göra så här års), min lärare har sagt att jag har gjort rätt vid omkörning, men inte godkänt momentet för att jag inte gjort ” den obligatoriska lektionen”.

Får de neka mig att göra uppkörningen om jag inte vill ha fler lektioner? Vart vänder jag mig för att få korrekt info?
Lastbilstjejen 2019-06-18 19:12 ! Citera #
Anna 2019-06-18
Så här är det; jag har tagit CSN:s körkortslån på 15.000 för att äntligen kunna ta körkortet, jag är för tillfället arbetslös (men har möjlighet till jobb så fort jag har lappen). Min ekonomiska situation gör mig ganska begränsad när det kommer till körkortet, något jag var helt öppen om när jag skrev in mig på körskolan, inga konstigheter sa dom och jag förutsatte att de planerade min körning utefter det. De bokade in tid för prov (den 26, alltså nästa vecka).

Jag har genomgått både risk1 och risk2 och fått godkänt, jag har kört både landsväg och motorväg o visat att jag säkert kan göra omkörningar.

Så nu till det som gör mig irriterad; de hade bokat upp fler lektioner än vad jag har råd med, (budgeten överskrider med typ 5tkr) så jag ville boka av några lektioner, bland annat en dyr (kostar dubbelt så mkt som en vanlig lektion o är bara 5 min längre) omkörningslektion. De påstår att den är obligatorisk, trots att jag inte kan hitta nån info om att den är det och de sa att om jag inte gör den släpper de inte iväg mig till uppkörningen.

Sen ville jag avboka lektionen som är dagen innan uppkörningen o då säger de samma sak igen, jag FÅR inte för då släpper de inte iväg mig till uppkörningen.

Jag blir helt vansinnig på att de försöker hota med att inte låta mig köra upp! Vad spelar det dom för roll, antingen klarar jag uppkörningen eller så kuggar jag? Det är ju trots allt jag som får betala oavsett?)

Jag har god lust att avboka och boka in egen tid för uppkörning, problemet är bara att då är närmsta tid först i september..

Vad hade ni gjort? O är det konstigt att jag blir irriterad?

Ska kanske tillägga att jag är godkänd i alla moment med undantag för omkörningen (och mörker eftersom den inte går att göra så här års), min lärare har sagt att jag har gjort rätt vid omkörning, men inte godkänt momentet för att jag inte gjort ” den obligatoriska lektionen”.

Får de neka mig att göra uppkörningen om jag inte vill ha fler lektioner? Vart vänder jag mig för att få korrekt info?
Hejsan Anna!

För det första så lider jag med dig att du har hamnat i sådan situation.
Och för det andra så finns det ingen ”obligatorisk körlektion som kallas för omkörningslektionen, så det är något som din körskola har hittat på hela och hållet. Möjligtvis för att få ut mer pengar ur sina elever.
Däremot kan en ärlig och seriös körskola erbjuda eleven att testa på att ha en omkörningslektion, men det är absolut inget som är obligatorisk!!

Jag fick testa på att göra omkörningar när vi skulle till våran halkbana, samt när vi körde motorvägs lektioner. Det var allt..

Har även frågat min gamla körlärare om detta är något nytt, och han sa att han aldrig har hört talas om att just det momentet skulle blivit obligatoriskt, och han har då haft sin körskola i över 20 år och är medlem i STR..

Du har helt rätt i att en körskola får inte hota sina elever med diverse konstiga påhitt, dom är där för din skull, och ska göra det dom lektioner som du vill göra. Inte tvärtom!!
Dom kan även här erbjuda eller komma med förslag på vad du behöver träna mera på, men dom får absolut inte börja hota sina elever!!!

Hoppas verkligen att det hela kommer lösa sig till det bästa för dig!

MvH/ Lastbilstjejen Emilia
Tobbe 2019-06-18 19:36 ! Citera #
Har aldrig hört talas om omkörningslektion??
Gäst 2019-06-18 20:19 ! Citera #
Inte jag heller. Måste vara något körskolespecifikt. Omkörning är en sån otroligt liten del av vad alla förare gör.
Björn He 2019-07-01 14:33 ! Citera #
Om man inte vill fortsätta övningsköra på trafikskola så kan man ju alltid boka uppkörning på egen hand, man behöver inte låta trafikskolan boka uppkörningstid, vilket de väl endast gör när de anser man är tillräckligt färdigutbildad.

Det behöver inte vara svårt att klara uppkörningen om man bokar uppkörning privat. Jag blev kuggad på första försöket men en bidragande orsak till det var ju att jag fick köra en VW Golf Diesel och jag fick uppleva att diesel-Golfar är riktiga jävla skitbilar!
Börje Kugg 2019-07-02 15:21 ! Citera #
Prova att gå in och boka privat om du tror att du klarar provet ändå.

https://www.trafikverket.se/korkort/boka-prov/boka-korkortsprov/kom-val-utbildad-till-provet/

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor