Start > Körkortsforum > Går dåligt när jag övningskör …

Går dåligt när jag övningskör med farsan!

A 2019-06-15 17:26 ! Citera #
Tjena Alla hoppas att ni mår bra!

Jag har ett problem eller massa med problem när jag kör med min farsa och denna problem har jag haft sen jag började övningsköra med honom.
Det är så här när jag kör så kommenterar min farsa på saker som är både viktigt och inte viktigt nästan hela tiden.Under körningen och även skriker i många tillfällen när jag kör.Plus så planerar han inte med mig vart vi ska dra exakt från starten och har alltid försökt lösa problemen men det blir samma resultat.Jag har gett honom idéer på hur vi kan göra istället men han vägrar att förstå och samarbeta med mig.

Jag är 20 just nu och har ingen körkort tills nu och undrar om jag drar till en körskola eller bara fortsätta med detta skit
vet ej vad jag ska göra med situationen.


Är tacksam om jag får svar av er!!
T 2019-06-15 19:31 ! Citera #
Det låter definitivt som om du borde kontakta en körskola istället, eller hitta någon annan att övningsköra privat med. Du har gjort det du har kunnat, det vill säga pratat med din pappa om hur ni kan lägga upp din körning, men om ni absolut inte kan samarbeta trots dina försök så finns det nog inte så mycket att göra. Ibland funkar det helt enkelt inte med personen man övningskör med. Fortsätt inte köra med någon som inte hjälper dig framåt i din utveckling. Det är ju inte meningen att ditt självförtroende ska köras i botten. :)
A 2019-06-16 11:54 ! Citera #
T 2019-06-15
Det låter definitivt som om du borde kontakta en körskola istället, eller hitta någon annan att övningsköra privat med. Du har gjort det du har kunnat, det vill säga pratat med din pappa om hur ni kan lägga upp din körning, men om ni absolut inte kan samarbeta trots dina försök så finns det nog inte så mycket att göra. Ibland funkar det helt enkelt inte med personen man övningskör med. Fortsätt inte köra med någon som inte hjälper dig framåt i din utveckling. Det är ju inte meningen att ditt självförtroende ska köras i botten. :)
Hej T! Tack så mycket för din Response.

Jag har faktiskt tänkt att köra med någon annan istället plus körskola så blir det bra hoppas jag efter allt som hände med mig under den tiden.

Tack så mycket igen och MVH / A
Lastbilstjejen 2019-06-16 15:13 ! Citera #
Jag hade exakt samma problem när jag övningskörde med min pappa.
Det enda som han bidrog till var att jag kände mig väldigt osäker och precis som du så visste jag inte vart vi skulle köra från start. Så jag gav honom en om att vi skulle kunna planera in en rutt redan från start, men det tyckte han var onödigt.

Så min körning vart ju sämre tack vare det, men när jag bytte handledare till min morbror istället samt tog hjälp av en körskola så märke jag genast att jag utvecklades till en bättre förare genom efter ett par lektioner än under dom 2 månader som jag hade övningskört med min pappa. Allt som allt så tog jag körkortet på bara 3 månader efter mitt byte, pappa vart väl lite grinig i början, men han vart genast på bättre humör när jag berättade för honom att jag hade klarat både teoriprovet och uppkörningen på första försöken, sa nämligen inget till honom hur jag låg till eller när det var dags att göra mina bägge prov.

Så mitt råd till dig är att byta ut din pappa så fort du bara kan!

Lycka till

MvH/ Lastbilstjejen
A 2019-06-16 18:58 ! Citera #
Lastbilstjejen 2019-06-16
Jag hade exakt samma problem när jag övningskörde med min pappa.
Det enda som han bidrog till var att jag kände mig väldigt osäker och precis som du så visste jag inte vart vi skulle köra från start. Så jag gav honom en om att vi skulle kunna planera in en rutt redan från start, men det tyckte han var onödigt.

Så min körning vart ju sämre tack vare det, men när jag bytte handledare till min morbror istället samt tog hjälp av en körskola så märke jag genast att jag utvecklades till en bättre förare genom efter ett par lektioner än under dom 2 månader som jag hade övningskört med min pappa. Allt som allt så tog jag körkortet på bara 3 månader efter mitt byte, pappa vart väl lite grinig i början, men han vart genast på bättre humör när jag berättade för honom att jag hade klarat både teoriprovet och uppkörningen på första försöken, sa nämligen inget till honom hur jag låg till eller när det var dags att göra mina bägge prov.

Så mitt råd till dig är att byta ut din pappa så fort du bara kan!

Lycka till

MvH/ Lastbilstjejen
Tja Lastbiltjejen Hoppas allt är bra med dig!

Först vill säga till dig Tack så mycket för din Response uppskattar det verkligen innan jag skrev min inlägg trodde jag att det bara jag själv som har det så men så var det inte fallet.När jag läste din historia så fick jag en bild av att jag var inte själv i denna situationen.

Jag ska helt enkelt börja om från början och övningsköra med någon annan och ta tag på nån bra körskola så hoppas jag får denna körkort i år.Skit tråkigt att jag fick spendera nästan 2 år med honom på detta sättet och det roliga är att han säger att han vill mig att ta körkortet men när vi är i bilen själva då är det helt annan historia.Men som sagt jag ska börja om och så hoppas jag får den i år.

I gen så vill jag säga till Tack så mycket för din Response och Grattis på din Körkort!

Lycka till

Mvh / A
Lastbilstjejen 2019-06-17 12:36 ! Citera #
A 2019-06-16
Tja Lastbiltjejen Hoppas allt är bra med dig!

Först vill säga till dig Tack så mycket för din Response uppskattar det verkligen innan jag skrev min inlägg trodde jag att det bara jag själv som har det så men så var det inte fallet.När jag läste din historia så fick jag en bild av att jag var inte själv i denna situationen.

Jag ska helt enkelt börja om från början och övningsköra med någon annan och ta tag på nån bra körskola så hoppas jag får denna körkort i år.Skit tråkigt att jag fick spendera nästan 2 år med honom på detta sättet och det roliga är att han säger att han vill mig att ta körkortet men när vi är i bilen själva då är det helt annan historia.Men som sagt jag ska börja om och så hoppas jag får den i år.

I gen så vill jag säga till Tack så mycket för din Response och Grattis på din Körkort!

Lycka till

Mvh / A
Hejsan A!

Tack själv för att ville dela med dig av just din historia, och du är verkligen inte ensam om denna situation. Jag tror att det är betydligt mer vanligt än vad man faktiskt kan tro, men många väljer att inte prata om det.
Och jag känner igen det där med att pappa ville att jag skulle ta körkort, men när man satt i bilen så förvandlades han till en helt annan person, under tiden vi var hemma så stöttade han mig och tyckte att jag skulle kämpa på, men när vi satt i bilen så gnällde han precis på allting man gjorde, och då skulle man aldrig kunna ta något körkort eftersom man körde som en kratta. Och när jag frågade om råd så sa han att jag borde plugga mera så jag hade mindre frågor att komma med.

Men tack och lov så bytte jag handledare rätt så tidigt eftersom jag kände att detta inte fungerar, och som jag skrev tidigare så märkte jag att jag utvecklades till en mycket bättre bilförare på bara några få lektioner, både med min morbror och även tack vare en jättebra körskola som jag tog kontakt med.

Jag började med att köra 10 lektioner på körskolan för att verkligen lära mig grunderna från start, för det hade inte min pappa lärt mig, sedan mängdtränade jag den mesta av tiden privat med min morbror för att spara in körlektioner på körskolan. Så allt som allt så tog jag 14 körlektioner på körskolan innan min körlärare sa att jag var redo för att boka mina bägge prov.

Lycka till

MvH/ Lastbilstjejen ”aka” Emilia 8-)
Gäst 2019-06-17 16:01 ! Citera #
Hej!

Jag har övningskört med min mamma, pappa och mormor. Ingen av dem är den optimala körläraren, någon blir arg och skriker i stressade situationer och en annan sitter bara tyst och är ingen vidare hjälp öht. Så jag är i en liknande sits som du är, och var själv sjukt frustrerad och arg på min familj för att de inte kunde hjälpa mig ordentligt.

Jag skulle säga: ta ett par körlektioner på körskola!
Jag köpte ett paket med 10 dubbellektioner, och skulle det inte vara så att jag blev tilldelad Sveriges sämsta körlärare, så skulle jag nog definitivt vara totalt förberedd för uppkörning.
På körskolan får man lära sig så himla mycket mer än vad ens föräldrar/släktingar/andra kan lära en.

Jag säger ta några lektioner på körskola (och se verkligen till att din lärare är duktig och att du känner dig bekväm med hen) och sedan försök bara nöta det du lärt dig hemma.

Lycka till!
A 2019-06-17 17:58 ! Citera #
Lastbilstjejen 2019-06-17
Hejsan A!

Tack själv för att ville dela med dig av just din historia, och du är verkligen inte ensam om denna situation. Jag tror att det är betydligt mer vanligt än vad man faktiskt kan tro, men många väljer att inte prata om det.
Och jag känner igen det där med att pappa ville att jag skulle ta körkort, men när man satt i bilen så förvandlades han till en helt annan person, under tiden vi var hemma så stöttade han mig och tyckte att jag skulle kämpa på, men när vi satt i bilen så gnällde han precis på allting man gjorde, och då skulle man aldrig kunna ta något körkort eftersom man körde som en kratta. Och när jag frågade om råd så sa han att jag borde plugga mera så jag hade mindre frågor att komma med.

Men tack och lov så bytte jag handledare rätt så tidigt eftersom jag kände att detta inte fungerar, och som jag skrev tidigare så märkte jag att jag utvecklades till en mycket bättre bilförare på bara några få lektioner, både med min morbror och även tack vare en jättebra körskola som jag tog kontakt med.

Jag började med att köra 10 lektioner på körskolan för att verkligen lära mig grunderna från start, för det hade inte min pappa lärt mig, sedan mängdtränade jag den mesta av tiden privat med min morbror för att spara in körlektioner på körskolan. Så allt som allt så tog jag 14 körlektioner på körskolan innan min körlärare sa att jag var redo för att boka mina bägge prov.

Lycka till

MvH/ Lastbilstjejen ”aka” Emilia 8-)
Tja Lastbilstjejen ”aka” Emilia! 8-)

Håller med dig när det kommer till att jag är inte ensam i denna situation det så jag trodde från början men nu vet jag att det är inte så egentligen jag tycker att vi som har denna problem är verkligen starka eftersom vi kommer i slut ändan kommer fixa det och ta körkortet.När jag läste din historia så fick jag mer motivation att fixa det och ta körkortet som jag sa i min förra response till dig så kommer jag ta kontakt med nån annan att övningsköra med och börja med körskola.

Jag är glad att vi delade varandras historia och dela tips till varandra och jag Respekterar verkligen det du har haft under din övningskörnings tid och jag är verkligen tacksam att ta emot dina tips och vägledning.

Lycka till!


MvH / A :)
Sawsan 2019-06-18 18:51 ! Citera #
Hej
Jag fick samma problem med min man. Jag kunde inte förbättra mig fastän körde jag med honom för lång tid. Sedan tog jag lektioner i en trafikskola. Jag kunde lära mig mycket i trafikskolan. Det är bättre att du börja med en trafikskola annars kan du inte klara provet. trafiklärare i skolan hjälper mycket för att han vet vad du behöver att göra i uppkörning.
:)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo