Kommer ni fram samtidigt till en rondell så har du absolut ingen skyldighet till att stanna och släppa fram bilen som kommer med högre fart. Det är han som gör fel som bryter mot hastighetsgränsen.
Hade han dock vart inne med någon del av sin bil i rondellen när du kom fram, så räknas han som om han redan är i rondellen, och då måste du släppa fram honom.. Annars är det bara att skratta och låta honom tuta på
Tycker du att en som kör in på en cirkulationsplats inte är skyldig att lämna företräde för en bil som kör över rondellen och inte runt rondellen?
Jag frågar för att det verkar vara förekommande på minirondeller, som exempelvis den på Hägerstensåsen i södra Stockholm, att fordon kör över den cirkulära stenläggningen istället för på asfalten utanför. Många bilister har dock klagat på att den där rondellen är ett misstag, främst med tanke på att den cirkulära stenläggningen är ”alldeles för bred” och asfalten runt stenläggningen orimligt smal, och det blir orimligt tajt och dessutom orimligt skarp sväng förbi cirkulationen om man ska köra på asfalten runt stenläggningen, och det anses därför vara mycket lättare att istället köra över den högra halvan av stenläggningen, då slipper man ju köra i en orimligt skarp och tajt sväng runt mittstolpen i rondellen, som uppmanar att köra till höger runt.
Trafikkontoret i Stockholm har sagt att det är tillåtet för större fordon (bussar och lastbilar) att köra över en del av den cirkulära stenläggningen (men inte RAKT över den) medan en personbil däremot ”måste” köra på asfalten utanför stenläggningen - och det tycker jag låter mycket luddigt. Jag har uppfattat det som att de menar att personbilar inte tillåts köra över den högra halvan av den stenlagda cirkeln, men jag ifrågasätter verkligen deras påstående att det är förbjudet för personbilar att köra över en del av stenläggningen, för hur kan det vara absolut förbjudet för en personbil att köra över halva stenläggningen om det nu inte är absolut förbjudet för en buss?
Trafikkontoret har inte sagt tydligt exakt hur stor del av den cirkulära stenläggningen bussar har rätt att köra över, och det framgår inte tydligt exakt hur stor del som får köras över av fordon som inte klarar av att passera cirkulationen på asfalten utanför den stenlagda cirkeln - och jag tolkar det som att ett fordon får köras över ena halvan av den cirkulära stenläggningen, under förutsättning att fordonet körs till höger runt mittstolpen som uppmanar fordonsförare att köra till höger runt; även om man kör över den högra halvan av stenläggningen så kör man ju fortfarande till höger runt stolpen, så att köra över stenläggningen kan ju inte vara något brott mot trafikregler.
Rent praktiskt sett spelar det ingen roll om en bilist kör över högra halvan av stenläggningen, för den som kommer från höger i gatukorsningen har ju alltid väjningsplikt mot varje fordon från vänster, eftersom fordonet från vänster är inne i cirkulationsplatsen före.
Bussarna på linje 147 mot Hökmossen kör så gott som alltid över den högra halvan av den cirkulära stenläggningen inte bara för att slippa en orimligt skarp sväng utan också för att det är nödvändigt för bussen att köra över en del av stenläggningen, för annars är det inte möjligt att passera runt mittstolpen i rondellen. En personbil kanske kan köra på asfalten utanför stenläggningen, men det kan ju inte betyda att det inte är tillåtet för en personbil att köra över den högra halvan av stenläggningen, om det nu inte är förbjudet för bussen att göra det, för det kan ju inte vara annorlunda trafikregler för olika fordon.
Förresten hade inte bussen behövt köra över stenläggningen, om de som byggde rondellen hade anpassat rondellen genom att bygga en stenlagd cirkel som är högst så bred som mittstolpen, med pilar som uppmanar att köra till höger runt, för då skulle ju asfalten runt rondellen ha varit betydligt bredare, tillräckligt bred för att låta en buss passera svängen runt rondellen utan körning över rondellcirkeln + att en vanligt personbil skulle ju kunna köra i en mindre skarp sväng förbi stolpen mitt i rondellen men samtidigt hela tiden hålla sig på asfalten - eftersom asfalten i så fall vore betydligt bredare.
Nu är rondellen dock byggd som den har byggts, med bred stenlagd cirkel och en mycket smal asfaltbana runt, men det går som sagt att bara köra över halva stenläggningen istället för att hålla sig på asfalten, om man vill slippa köra i en orimligt skarp sväng förbi mittstolpen; om jag själv vore trafikpolis så skulle jag helst av allt bara ha avstått från att utfärda ordningsbot för en förare som kört över stenläggningen.