Start > Körkortsforum > Råkade köra in på någon annans…

Råkade köra in på någon annans bil

asse 2019-06-12 16:15 ! Citera #
Som en idiot så körde jag in på någons bil under trafiken och börjar nu få panik. Efter så följde jag bilen så att vi kunde stanna vid sidan av trafiken för att lösa problemet men jag har ingen aning vad som händer nu. Jag är 20 år och använder farsans bil. Det blev en repa eller spricka på killens bil och min registreringsskylt flög av någonstans men ingen skada på bilen bortsett från ramen där skylten ska sitta.
Han bad mig visa mitt körkort så att han kunde fota informationen som behövdes, jag var så nervös så att jag inte tänkte på att ta reda på hans info.
Kan någon snälla förklara vad som händer härnäst? Jag kan inte ringa försäkring eller beställa ny registreringsskylt då farsan ej är hemma och bilen är skriven under hans personnummer.
Gäst 2019-06-13 15:05 ! Citera #
Hur gick det?
Ditt (pappas) försäkringsbolag får betala för att laga den påkörda bilen.
Huruvida försäkringen täcker kostnaden för att laga din egen bil vet ingen annan än din pappa och försäkringsbolaget. Även om det finns försäkring så får ni räkna med att betala självrisk, vilket kan vara upp till 6000.
Gäst 2019-06-13 18:22 ! Citera #
Sen återstår hur försäkringen ser ut.

Då många försäkringsbolaget har högre premier på dem under 25år och din farsa har uppgett att så är fallet då han tecknade den....dvs att personer under 25år kommer köra bilen.

Har han inte uppgett detta, dvs sagt bedyrat att ingen under 25år kommer köra bilen då han tecknade sin försäkring.

Kan vid riktigt illa sluta med att försäkringen inte täcker alls iom detta.

Men kolla med farsan och hans försäkringsbolag...
Lastbilstjejen 2019-06-14 12:41 ! Citera #
Precis som föregående skribent har skrivit så kan detta, om dy har otur, bli riktigt dyrt.
Så jag hoppas du har lärt dig hur viktigt det är att hålla avstånd till bilen framför
Henkipenki 2019-06-14 20:19 ! Citera #
Försäkringsvillkoren är stenhårda och som många andra användare skriver hoppas jag innerligt att din pappa angett andra förare (du som är under 25 år).

Nu är skadan skedd. Ångest och panik hjälper inte. När din pappa blir tillgänglig måste han givetvis anmäla skadan hos sitt försäkringsbolag. Det är fullt möjligt att den andra bilisten redan anmält skadan. Trådstartaren påstår att registreringsskylten försvann under kollisionen, men betvivlar att båda gjorde det.

När saken är anmäld och försäkringsbolagen etablerat en kontakt kommer båda parter få skadebesikta sina bilar på en verkstad. Därefter utreder man skuldfrågan och eventuella påföljder.

Försök få tag på din pappa och starta processen i ett tidigt skede. Ingen part vill dra ut på detta längre än nödvändigt, då försäkringärenden tenderar att ta sin tid. Detta är iallafall mina erfarenheter.

Stort lycka till! Jag hoppas det löser sig.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo