Start > Körkortsforum > Problem med att få körkortet

Problem med att få körkortet

Gäst 2019-06-03 17:43 ! Citera #
Hej, jag har ett stort ångestfyllt problem och det är att jag inte lyckats klara uppkörningen. Gjorde teoriprovet i november 2018 och klarade det galant på första. Sedan när jag skulle köra upp gick allt åt skogen. Efter den tredje gången gav jag upp men min far var snäll nog att betala för den fjärde men tyvärr kuggar jag den också. Den absolut främsta anledningen till detta fiasko är förmodligen för att jag helt enkelt inte har tränat tillräckligt. Jag har tagit två lektioner på körskola och tyckte att det var dyrt att ta lektioner. Jag trodde att det skulle bli billigt och bra att köra upp privat vilket det absolut inte blev. Jag hade kört i 1,5 år när jag gjorde proven i genomsnitt en gång i veckan eller mindre med en förälder vilket jag nu förstår var alldeles för lite. Nu har perioden självklart gått ut och jag måste göra om teorin. Sex månader senare sitter jag nu med ångest och ska försöka igen snart. Jag har försökt köra minst 2 gånger i veckan helst tre med min mor och börjar märka att allt flyter på bättre nu. Det främsta problemet var att jag hade dålig uppmärksamhet enligt inspektörn vilket jag håller med om. Nu har jag tränat och fått bättre uppsikt så planering och allt annat kommer mer naturligt. Jag funderar också att avboka mina planerade prov nu för att istället köra upp med körskola vilket känns tryggt. Min fråga är hur ofta övningskörde ni och hur mycket kostade erat körkort?
Mars 2019-06-07 22:53 ! Citera #
Jag övningskörde hemma 1-2 ggr i veckan (1 timme/körning) + körde så fort vi skulle någonstans och skulle ta bilen.

Jag tog 6 lektioner på körskola (2 enkellektioner och 2 dubbellektioner = 3450 kr vilket var helt värt det).

Totalt kostade kortet mig 9500 kr i runda slängar. Klarade teori och uppkörning på första försöket :)
Henkipenki 2019-06-08 10:53 ! Citera #
Har också haft kompisar som gjort precis som du. Tagit fler körprov i förhoppningen att spara pengar från körskolan och få körkortet i handen tidigare. Resultatet tycks dock alltid vara densamma, alltid bortkastade pengar som kunde gått till körlektioner och irritation som följd.

Jag tycker att du ska avboka alla dina körprov och fokusera på fortsatta körlektioner. När du har tillräckligt med kunskaper som du kan omsätta i praktiken kan du boka ett körkort. Det säkraste hade väl varit att låta körskolan boka förarprovet och kunskapsprovet åt dig. Det blir inte lättare - men du har trots allt kunniga som tror på dig.

Ditt startinlägg visar stor eftertänksamhet och jag är inte ett dugg orolig att du inte kommer få ditt körkort. Du inser dina misstag och blickar framåt.

Lycka till!
Henkipenki 2019-06-08 10:55 ! Citera #
Kan tillägga att mitt körkort gick på cirka elva tusen kronor. Främst beror det på grund av att jag tog fler testuppkörningar med trafikskolan.

Komihåg att du bränt dina fyra chanser nu hos Trafikverket och därmed inte har prioritet till förar- och kunskapsprovet. Var därför ytterst säker att du kan klara proven när det väl är dags.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor