Start > Körkortsforum > Uppkörning i Varberg

Uppkörning i Varberg

Stockholmaren 2019-05-28 17:25 ! Citera #
Tjenare jag ska ha uppkörning i Varberg, en liten byhåla i Halland om lite mer än 2 veckor. Är egentligen Stockholmare och det längsta jag har kört är till Uppsala. Har därmed absolut ingen körvana i Varberg.

Någon som har erfarenheter från området? Förekommer det några speciella cirkulationer exempelvis som cirklulationer med infart i högerkörfält om man ska ta vänster utfart i tvåfilig cirkulation, vet att det finns en i Sundbyberg och en vid Sollentuna. Vet också att det finns en cirklulation med högerregel i Östermalm. Något man kan förvänta sig?

Vilka avvikelser från det normala kan jag förvänta mig där? Några som har några erfarenheter?
Håstengäri 2019-05-29 10:35 ! Citera #
Finns en vidrig rondell i Lassabacka med dubbla körfält ; )

Förbered dig för mycket landsvägar och enskilda vägar och att vända på dessa. Det som lurar med att vända vid sådana platser och vägar är att det finns gott om backkrön. Vänd inte på sådana.

För övrigt är det inte mycket trafik på vägarna faktiskt. Lycka till!
Håstengäri 2019-05-29 10:39 ! Citera #
Cirkalisa 60 rondeller i Varberg och de ligger tätt inpå varandra.

Just nu så bygger dom mycket vid sjukhuset och i centrum vid central stationen. Vet dock inte om de hinner bli klart tills du har din uppkörning. Kanske kan återkomma ; )

Vi har bara 1 korsning i Varberg med trafikljus, samt bara 1 rondell med dubbla körfält skulle jag tro.
Peter332 2019-05-29 10:43 ! Citera #
Det är väldigt populärt att köra på landsvägen 153 mot Gekås Ullared. Kolla på google maps.
Stockholmaren 2019-05-29 22:08 ! Citera #
Peter332 2019-05-29
Det är väldigt populärt att köra på landsvägen 153 mot Gekås Ullared. Kolla på google maps.
Kollade faktiskt. Det var nästan bara raka sträckor på trafiktom landsväg.

Såg att det på vissa ställen saknade skyltning att man körde på huvudled även om det inte tydligt framgick vid mindre korsningar. Gäller bara att komma ihåg skylten vid infart.
Stockholmaren 2019-05-29 22:10 ! Citera #
Tackar, tackar för alla svar. Uppdaterar tråden vartefter.
Gäst 2019-05-30 11:49 ! Citera #
Har nån nåt typs för uppkörning? jag körde upp tre gånger men misslyckades på alla tre, problemet är när jag sitter bakom ratten med en ny pers som har ingen aning om blir jag väldigt stressat och glömmer allt.
Stockholmaren 2019-06-04 16:03 ! Citera #
Körde inte upp i Varberg, fick istället en bättre tid i Karlshamn. Gick ganska bra, klarade teori och uppkörning på första försöket. :D
Varbergsbo 2022-03-12 11:34 ! Citera #
Förvånar mig att du fick svar när du kallar Varberg byhåla. Det visar att varbergarna saknar den arrogans du som Stockholmare besitter och att de trots denna är vänliga nog att stå till tjänst!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest