Start > Körkortsforum > Trottoar vid saxvändning

Trottoar vid saxvändning

Axel 2019-05-28 16:57 ! Citera #
Hej,

Jag undrar om det är okej att däcken går emot trottoarkanten vid saxvändning? Jag menar då såklart att man kör mycket försiktigt och stannar så fort däcket nuddar trottoarkanten. Tycker själv att det är relativt svårt att avgöra hur långt man har kvar till kanten och att det då vore smidigare om man fortsatte köra tills dess att man nuddar kanten. På så vis får man ju ut det mesta av svängen och kanske kan göra klart saxvändningen på några färre svängningar.

Tack på hörhand :)
Gäst 2019-05-28 19:32 ! Citera #
Har en video kan hjäpa dig
www.youtube.com/watch?v=nNhU5DMAYrM
men grejer är att du måste ha samma diistans mellan hjulen och hela kant ,
Gäst 2019-05-29 12:24 ! Citera #
Axel 2019-05-28
Hej,

Jag undrar om det är okej att däcken går emot trottoarkanten vid saxvändning? Jag menar då såklart att man kör mycket försiktigt och stannar så fort däcket nuddar trottoarkanten. Tycker själv att det är relativt svårt att avgöra hur långt man har kvar till kanten och att det då vore smidigare om man fortsatte köra tills dess att man nuddar kanten. På så vis får man ju ut det mesta av svängen och kanske kan göra klart saxvändningen på några färre svängningar.

Tack på hörhand :)
Jag fick lära mig att INTE köra så pass långt fram så att däcken nuddar trottoarkanten.
Dels för att alla bilar är olika höga, så fronten kan ta i och få skada, samt att det kan komma en gående/cyklist som då får fronten av bilen på sig om den åker över kanten.
Utan jag fick lära mig att se vart jag har bilens front samt däckens placering för att på bästa sätt kunna göra en säker och kontrollerad saxvändning..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest