Start > Körkortsforum > Starta i backe

Starta i backe

Kv 2019-05-27 23:35 ! Citera #
Ska ta körkort för manuell och undrar om det är fel/dåligt att trycka ner bromsen medans man hittar dragläge i en både brant och ”vanlig” uppförsbacke?
Gäst 2019-05-28 13:42 ! Citera #
Kv 2019-05-27
Ska ta körkort för manuell och undrar om det är fel/dåligt att trycka ner bromsen medans man hittar dragläge i en både brant och ”vanlig” uppförsbacke?
Det finns inga fel vid start från backe...
Jag fick välja om jag ville använda bara fotbromsen eller handbromsen.
Jag valde att använda handbromsen, får då slipper man flytta foten från bromsen till gasen :)
Kv 2019-05-28 17:27 ! Citera #
Okej, tack! :)
Björn He 2019-05-31 23:56 ! Citera #
När jag startar i backe så brukar jag hålla högerfoten på bromspedalen, är mer van att starta i backe utan handbroms. Fast det var ju väldigt svårt för mig att starta i backe de första gångerna jag provade på det. Det är jättelätt hänt att man får motorstopp, det fick jag när jag hade uppkörning och klarade uppkörningen. Då hade jag väjningsplikt i en korsning med en huvudled och vid väjningsplikten var det en uppförsbacke. Men lyckligtvis sa inspektören: ”Men det gör inget, jag kan också få motorstopp. Och din körning är faktiskt godkänd.”
Björn He 2019-06-01 11:44 ! Citera #
När jag startar i (uppförs)backe så brukar jag som man ska göra släppa upp kopplingen till dragläget, först då flyttar jag snabbt högerfoten från bromspedalen över till gaspedalen och försöker gasa så mycket som behövs. Det är inte hur enkelt som helst. När jag och pappan övningskörde så parkerade vi i en uppförsbacke för att jag skulle prova att starta i backe för första gången, den gången gick det fint men övriga gånger har det gått uppåt och nedåt. Det är jättelätt hänt att man får motorstopp vid start i uppförsbacke, särskilt när man bara ligger på nybörjarnivå.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor