Start > Körkortsforum > Uppkörning i Farsta

Uppkörning i Farsta

Sonja 2019-05-23 20:05 ! Citera #
Hej!

Jag undrar om det är någon som har gjort uppkörning i Farsta och om ni har några tips och råd?
Gäst 2019-05-24 14:21 ! Citera #
Hej,

Jag har haft uppkörning i Farsta, 3 gånger manuellt och 1 gång automat bil tror jag det var. Jag kuggade på alla dessa! Mitt tips är att om de är första gången så bör du ändå testa dig att köra upp där men om du kuggar tycker jag att du ska testa i Eskilstuna. Farsta har dom höga krav och man får inte ha ett fel. Ett exempel: Andra gången jag körde upp skulle jag bli godkänd ifall jag inte körde för nära ett stillstående fordon. Lycka till!
sonja 2019-05-24 19:35 ! Citera #
Hej!

Tack för tipset. Jag visste inte att dem var så hårda. Ja, det är första gången jag ska köra upp.
E-tuna 2019-05-25 12:27 ! Citera #
Gäst 2019-05-24
Hej,

Jag har haft uppkörning i Farsta, 3 gånger manuellt och 1 gång automat bil tror jag det var. Jag kuggade på alla dessa! Mitt tips är att om de är första gången så bör du ändå testa dig att köra upp där men om du kuggar tycker jag att du ska testa i Eskilstuna. Farsta har dom höga krav och man får inte ha ett fel. Ett exempel: Andra gången jag körde upp skulle jag bli godkänd ifall jag inte körde för nära ett stillstående fordon. Lycka till!
Dom är lika hårda överallt så att just Farsta skulle vara hårdare är bara en dålig bortförklaring..
Gällande din kuggning för att du körde för nära en stillastående bil är helt riktig.
För tänk om den som sitter i bilen inte ser sig för när dom öppnar dörren, då kommer du köra rakt in i den.
Så man ska ha bred marginal när man kör förbi stillastående bilar, det är dom lika hårda på i Eskilstuna..
SaraOlivia 2019-05-25 16:50 ! Citera #
Klarade i Farsta på första försöket för en månad sen. Som privatist. Mitt tips är att köra mkt i området. Kör till trafikverket i Farsta och utgå därifrån. Kan man alla saker de tittar på vid en uppkörning är det inga problem.
Gäst 2019-05-25 17:15 ! Citera #
E-tuna 2019-05-25
Dom är lika hårda överallt så att just Farsta skulle vara hårdare är bara en dålig bortförklaring..
Gällande din kuggning för att du körde för nära en stillastående bil är helt riktig.
För tänk om den som sitter i bilen inte ser sig för när dom öppnar dörren, då kommer du köra rakt in i den.
Så man ska ha bred marginal när man kör förbi stillastående bilar, det är dom lika hårda på i Eskilstuna..
Ja de är hårda överallt, men jag tycker att i Farsta är dom jätte hårda och alla mina vänner som ha kört upp där tycker också det. Så jag utgår ifrån min omgivning och erfarenheter. Ja, precis men min inspektör tyckte att jag skulle överskrida heldragna linjen... Eskilstuna fixade jag på min första försök! :)
Gäst 2019-05-25 17:16 ! Citera #
sonja 2019-05-24
Hej!

Tack för tipset. Jag visste inte att dem var så hårda. Ja, det är första gången jag ska köra upp.
Lycka till! hör av dig gärna hur det har gått :)
E-tuna 2019-05-26 13:44 ! Citera #
Gäst 2019-05-25
Ja de är hårda överallt, men jag tycker att i Farsta är dom jätte hårda och alla mina vänner som ha kört upp där tycker också det. Så jag utgår ifrån min omgivning och erfarenheter. Ja, precis men min inspektör tyckte att jag skulle överskrida heldragna linjen... Eskilstuna fixade jag på min första försök! :)
Du har kört på två olika ställen, det är inte mycket till erfarenhet om jag ska vara ärlig :D
Och det är väl självklart att du gillar Eskilstuna bättre eftersom du klarade din uppkörning här.
Hade du kuggat på samma sak här som du gjorde i Farsta så hade du tyckt lika illa om Eskilstuna, eller hur? :D
Och ja, om det krävs att du överskrider heldragen linje när du passerar ett stilla stående fordon så är det okej, även inom lagens mening så får du göra det!
Det står även i körkortsboken att ”man får överskrida en heldragen linje om du ska passera ett stillastående objekt/fordon, så länge du kan göra det utan att skapa en farlig situation.”
Så än en gång, din inspektör hade rätt ;)
Gäst 2019-06-16 13:25 ! Citera #
Jag körde upp i Farsta i torsdags och det kändes jättebra och tryggt. Jag var väldigt nervös innan men känner i efterhand att det verkligen var i onödan. Fick en fantastisk inspektör som var lugn och tydlig och kändes trygg och gick igenom vad jag skulle göra och sa att det var okej att köra fel, då skulle jag bara hitta ett ställe att vända om osv. Det är ok att få motorstopp t.ex så länge det inte är en farlig situation.

Vi körde runt på 30 & 50 vägar och på och av motorvägen ett par gånger. Sedan fick jag backa runt ett hörn och fickparkera men på en väldigt stor plats.

Var supernervös innan och läste i olika forum om hur det var att köra upp i Farsta osv men det var tusen gånger lättare och tryggare än jag tänkt mig och det kändes jättebra. Har man övningskört mycket i Farsta innan kommer man ha kört på de flesta ställen. Så var lugna och stressa inte! Farsta är toppen!

Mitt tips är verkligen att hålla er lugna och ha is i magen, stressa inte och ta hellre tid på er än att göra nåt förhastat! T.ex om ni ska köra ut på en väg där ni har väjningsplikt. Stressa inte ut och riskera att komma för nära en bil eller få motorstopp, vänta tills det är lugnt och känns tryggt så kommer det gå finemang. Lycka till!
Uppkörare 2019-06-18 20:30 ! Citera #
SLUTA KÖR RUNT I FARSTA!!!
Det finns INGET mer enerverade än när folk övningskör runt Trafikverket i hopp om att man ska komma ihåg saker!

När det är dags för körprov kommer ALLT glömmas pga nervositet och man har bara sin rutin och erfarenhet att luta sig tillbaka på!

Det finns inget mer irriterande när man har körprov och övningskörande ”hakar på” och stör ett riktigt prov så mycket att eleven tappar fokus och gör ett stort misstag och blir underkänd! PGA IDIOTER som förstör för provet!

Dessutom ska jag säga EN sak! Att hänga på ett prov kan ses som hotfullt beteende och rapporteras av inspektören om den vill det! Sätt er in i dennes situation. Vart ni än åker så åker någon efter er. Skulle inte ni bli skraja och ringa polis?!

SLUTA bara! Kan ni köra blir det körkort! Kan ni inte så förtjänar ni inte ha körkort! PUNKT!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 14:05
4
I dag 13:48
7
I dag 08:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest