Start > Körkortsforum > Möjligtvis dum fråga men.. Var…

Möjligtvis dum fråga men.. Var får släpvagn el från vid parkering?

Mindgimmet 2019-05-17 17:47 ! Citera #
Läser delen om släpbelysning.
Belysning ska användas om du måste parkera släpvagnen på en mörk plats som saknar belysning. Om även bilen parkeras på denna väg ska parkeringsljus och baklyktor finnas på både bil och släp.

När släpet är kopplat till bilen så får bilen el från bilen, dvs du bromsar, blinkers och så.
Men boken nämner om du behöver parkera släpvagnen ensam, hur funkar det då? Finns det ett batteri? Måste koppla till något sorts externt batteri eller hur funkar det? Hoppas detta inte är en allt för dum fråga..

Ok om bara bilen är parkerad i mörker, eller om det är både bil och släpvagn som parkerats i mörker..
måste nyckel vara i och vriden till tändning? Jag frågar eftersom parkering i mitt huvud är att du kan gå ifrån bilen, den är låst och säker. Då kan inte nyckeln vara i bilen.

Känner mig lite dum men skulle uppskatta svar.
Gäst 2019-05-17 19:26 ! Citera #
Parkerat har man gjort när det inte sker aktivitet så som lämna/plocka upp passagerare eller lämna/hämta gods
Gäst 2019-05-17 19:27 ! Citera #
Resten har du ju svarat på själv
Gäst 2019-05-17 19:29 ! Citera #
Släp i mörker röd bak å vitt fram i reflex väg, bredare än 160cm vitt ljus fram
Mindgimmet 2019-05-17 19:41 ! Citera #
Men om man bara parkerat släpet, hur lyser belysningen? Det är då ingen bil som kan förse den med el?
Gäst 2019-05-17 19:43 ! Citera #
Röda reflexer bak å vita fram, är släpet bredare än 160cm vitt ljus framåt
Mindgimmet 2019-05-17 19:50 ! Citera #
Jo, men frågan är inte vad som ska vara var, utan hur ljusen får sin energi från för att, ja, lysa??
Gäst 2019-05-18 00:03 ! Citera #
Ett batteri som man kopplar.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 12:38
1
I går 10:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor