Start > Körkortsforum > Samtal under uppkörningen

Samtal under uppkörningen

Maya 2019-05-05 08:07 ! Citera #
Ska köra upp om dryg vecka och är naturligtvis jätte nervös. Brukar inspektörerna småsnacka, ställer de kunskapsfrågor som ska besvaras direkt, kan man ha radion på... Själv har jag haft berättande körlektioner, där jag pratar om mina beslut, tankar kring regler, ffa kommande beslut osv. Det funkar bra för mig och bra med feedback av min lärare. Men, det har varit på mina villkor och sånt kan man ju inte hålla på med på uppkörningen...Och så är jag så nervös och orolig för att bli distraherad av massa frågor som ska besvaras direkt. Hur har det varit på era uppkörningar?
Maj 2019-05-05 08:25 ! Citera #
Han satte på radion och sänkte den lite. Sen frågade mig om jag ville ha det tyst, prata lite eller hur jag ville ha det. Jag sa att radion blir bra så, och undrar inspektören något så svarar jag om jag inte är för upptagen med annat isf svarar jag lite senare.

Inga kunskapsfrågor under färden, däremot berättade jag gärna vad jag gjorde o så. Tex; oj här var det massa korsningar där högerregeln gäller. Eller även när jag gjorde nåt litet fel.
E 2019-05-05 10:44 ! Citera #
Under min uppkörning pratade jag och inspektören konstant. Vi pratade om allt möjligt mellan himmel och jord och det gjorde att jag slappnade av och kunde göra bra ifrån mig. Klarade körkortet på första försöket :)

Självklart är alla olika och det som funkade för mig funkar inte alls för någon annan. Funkar berättande körning för dig så gör det, så länge du följer inspektörens instruktioner :)
Lastbilstjejen 2019-05-05 15:12 ! Citera #
Om du får en bra inspektör som är där för DITT bästa, så kommer han/hon fråga dig om du vill ha radion på eller om den ska vara avstängd. Men du kommer även få välja om ni ska prata med varandra eller om inspektören ska sitta tyst och bara bedöma din körning i lugn o ro under tystnad...

Jag valde att ha radion på låg volym, och att vi kunde prata lite... Det vart inte lite, vi snackade med varandra från första sekund tills jag parkerade efter avslutat körprov :)

Lycka till!
Maya 2019-05-05 16:16 ! Citera #
Tusen tack för era svar!
Andy 2019-05-05 18:38 ! Citera #
När jag gjorde min andra uppkörning så pratade jag och inspektören en hel del. Det gjorde mig avslappnad och det kändes som att jag var ute och körde med en bekant/vän.

Vid min första hade jag en mer tystlåten inspektör som gjorde mig lite nervös. Var ju första gången också dessutom. Att jag kuggade lastar jag endast mig själv för. Köper inte saker som att vissa inspektörer är ute efter att endast kugga och att det skulle vara de mer tystlåtna/de som ser hårda/torra ut.

Tänk bara på att ha koll även om ni pratar mycket. Att missa saker och sedan hävda att det berodde på att du och inspektören pratade mycket kommer inte att fungera.
Gäst 2019-05-11 21:30 ! Citera #
På min första uppkörning så pratade han rätt så mycket vilket gjorde att jag tappade fokus för jag svarade på hans frågor!! Han frågade en fråga mitt i påfarten -.-
På min andra så var inspektören hel tyst vilket var jättebra för jag fokuserade mer o klarade det!! Så skulle tipsa dig att vara tyst än social/pratsam!
Gäst 2019-05-12 11:56 ! Citera #
Gäst 2019-05-11
På min första uppkörning så pratade han rätt så mycket vilket gjorde att jag tappade fokus för jag svarade på hans frågor!! Han frågade en fråga mitt i påfarten -.-
På min andra så var inspektören hel tyst vilket var jättebra för jag fokuserade mer o klarade det!! Så skulle tipsa dig att vara tyst än social/pratsam!
Det där är ju upp till var och en att välja, är man social och klarar av att göra två saker samtidigt (köra bil+prata) så ska man ju göra det..

Men om man är mer som du, så ska man nog välja att inte ha något annat att tänka på :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 17:29
7
I dag 06:31
10
I dag 00:37
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest