Start > Körkortsforum > Pepp berättelse om min resa ti…

Pepp berättelse om min resa till körkortet

Maj 2019-05-04 08:04 ! Citera #
Hej.
Jag tänkte dela med mig om hur jag gjorde för att bli godkänd på proverna. Det här är bara en liten positiv berättelse om det, då jag själv tyckte det var inspirerande att läsa om andra som hade klarat det.

Jag är en 25 årig mamma till en 7 månaders flicka. Provet och uppkörningen gjorde jag i Göteborg Högsbo, förrigår och igår. På teoriprovet fick jag 64 rätt och uppkörningen klarade jag med mindre fel.

Jag har övningskört sen jag var 16 med mina föräldrar, även pluggat från körkortsboken då. Sen gjordes det ett stort uppehåll pga livet :lol:
Under graviditeten körde jag lite med sambo och har nu i tre månader intensivpluggat teorin men har tyvärr inte haft tid att köra så mycket. Sen början har jag bara tagit två körlektioner på körskola, tycker dock att det är bättre att gå på körskola om man kan det.

Kan jag ge några bra tips? Nja... Se till att vara väl förberedd. Nervositeten inför proverna? Gör det ni annars brukar göra (om det inte är allt för stressigt). Min lilla tog upp all min tid timmarna innan provet och jag hann inte bli nervös, förrän jag satte mig framför datorn och dagen efter i bilen. Jag var väldigt säker på det jag gjorde och tror att det var det som höll nervositeten på en lagom nivå.

Misstänker att detta blir väldigt långt och tråkigt att läsa, så fråga om ni undrar nåt. Är väldigt glad om jag kan hjälpa på nåt sätt.
6ans växel 2019-05-04 20:46 ! Citera #
Grattis!!,
hur uppfattade du körinstruktören? var det mycket med infon man skulle komma ihåg och så eller var det ”visa mig det här etc”?
Maj 2019-05-05 08:03 ! Citera #
Tack!
Jag var nöjd med instruktören. Innan vi började köra sa han att han i tid skulle säga till om jag behövde svänga eller om jag behövde köra mot mål. Sa han ingenting då skulle jag köra rakt fram. O det stämde mycket väl, han sa alltid till i tid. Och jag sa också i tid innan en korsning att jag skulle fortsätta rakt fram eftersom han inte hade sagt nåt.

Så nej inte mycket info man behöver komma ihåg. Ska även tillägga att jag inte känner till området alls där vi körde och känner knappt till några andra områden i Göteborg.
Maj 2019-05-05 08:16 ! Citera #
Vi hade även ”visa mig det här” moment.

-Säkerhetskontroll. Kontrollera broms och styrservon. Jag kontrollerade och berättade vad jag hade gjort.

-Backa runt hörn, vi körde in i ett villaområde med massa smala, krokiga gator. Han bad mig köra in till kanten och backa runt hörnet.

-Vidare i villaområdet bad han mig stanna innan jag skulle ut på en rak sträcka. Där förklarade han att han ville att jag skulle uppnå en hastighet på 50km/h på den sträckan, så snabbt som möjligt, och bromsa så hårt jag kan när han säger till. Skulle några andra trafikanter dyka upp medan jag accelererar så skulle momentet avbrytas. Första gången jag bromsade tyckte han att jag kunde ha bromsat lite hårdare, så då körde vi igen, o då kände jag andra gången att ABSen gick igång och passade även på att berätta detta för instruktören. Sen körde vi vidare.

-I slutet väl tillbaka på trafikverkets parkering, så bad han mig parkera.

Jag tror det var alla ”visa mig det här” moment.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
16
I går 20:11
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov