Start > Körkortsforum > Vad ska man prioritera?

Vad ska man prioritera?

SofiaSenita 2010-04-04 14:27 ! Citera #
Jag håller på att ta körkort och funderar lite på vilken bil som ska bli min första. Jag funderar på vilka saker som är viktigt att prioritera? Vad tycker ni är viktigast?
tingeling 2010-04-07 18:46 ! Citera #
Jag känner väl personligen att jag föredrar att köra den lilla smidiga bilen som mina päron har framför den stora klumpiga. Jag prioriterar helt klart smidighet och enkel manövrering. Speciellt nu när man övar, då det jag tycker är svårast är fickparkering och stadskörning. Tror att jag kommer fortsätta föredra de små smidiga bilarna även längre fram. Men beror väl på hur och var du bor och vad du ska ha bilen till. Ska du köra längre sträckor är det kanske bättre med en lite ”säkrare” bil och gärna en bensinsnål sådan.
Gäst 2010-04-09 18:48 ! Citera #
Är du orolig för att börja övningsköra och känner dig nervös så kan det förstås vara bra att börja med en ganska liten och lättkörd bil. Skillnaden kan ju kanske vara att det är lättare att se vart bilens sidor är när man kör, eller att bilen är mer lättväxlad och liknande saker. Men annars skulle jag (som körde en ganska stor och otymplig bil under min övningskörning) säga att det egentligen inte spelar så stor roll. Det går ganska fort att lära känna bilen man kör. Så länge man bara inte ger sig ut bland mycket trafik förrän man känner sig säker bakom ratten så ligger man ju nästan steget före om man börjar med att lära sig köra en mer ”svårkörd” bil.
Gäst 2010-04-11 09:59 ! Citera #
Hej

Har just köpt min första bil. Jag tänkte först köpa en liten bil men det blev en lite större till sist (det går nog åt mer plats än man tror). Det som avgjorde för mig var den bil av de jag provkört som var enklast att köra (med en växellåda jag kom bra överens med osv) säkerheten (köpte en med antisladd) bra försäljningsställe (bilfirma som har bra rykte) bra garanti på bilen (1 år)!

MVH R-M
Emil W 2010-05-19 21:20 ! Citera #
Självklart ska den vara lätt att köra med! Tänk även på säkerheten och på hur stabil bilen är under åkning
Gäst 2010-05-20 16:27 ! Citera #
Tror nog att jag kommer att kopa nagon relativt billig bil. En liten en som ar ganska sa ny sa att jag vet att allt fungerar i den. Tycker att det ar viktigt att motorn fungerar och att den inte kommer att krasha i mitten av staden. Kanner att jag inte vill sta dar och inte veta vad jag ska gora. Darfor sa bryr jag mig inte sa mycket om hur den ser ut. Samtidigt sa vill jag inte ha en jatteful bil. Det ar inte sa kul att ha folk som skrattar at en.
Oreo 2010-07-07 08:02 ! Citera #
Man ska självklart prioritera säkerhet och så måste man känna sig bekväm med att köra bilen.
Själv är jag väldigt inne på att köpa en hundkoja (mini cooper) som ska vara lätt att köra, relativt säker men samtidigt är snygg och ganska liten så man slipper leta parkering i stan i tre timmar.:D
allleee_ 2010-11-29 22:23 ! Citera #
Säker bil är nog a-och-o.
Ungdomar krockar lätt........
Hållbar, skit drygt att punga ut pengar på en bil som inte funkar 100%
Frida S 2011-01-04 09:55 ! Citera #
Säkerheten är absolut det jag kommer prioritera mest. När jag nyss hade börjat övningsköra tänkte jag mest på att jag ville att bilen skulle vara liten och smidig då jag tyckte att det kändes säkrare då jag ”var mindre i vägen” men nu när jag känner mig säkrare i mig själv som förare bryr jag mig mer om säkerheten.. Särskilt efter halkövningen! Vilken skillnad det gör om man har abs-bromsar, anti-spinn och allt det där..
momo4 2011-01-12 15:50 ! Citera #
Prioritera en bil som skall köras. Med det menar jag kanske inte ett vrålåk utan något som tar dig dit du skall och sedan efter att du samlat en hel del erfarenhet kanske en bättre bil?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo