Start > Körkortsforum > Klarade uppkörningen och uppsk…

Klarade uppkörningen och uppskrivningen på första (Helsingborg)

(: 2019-04-16 17:27 ! Citera #
Hallå fina ni!

Som rubriken säger så klarade jag både uppkörningen och uppskrivningen på första försöket! Anledningen till varför jag skapade denna tråden är för att kunna svara på några frågor om teorin eller hur uppkörningen i Helsingborg var. Jag vet nämligen själv att jag letade efter ett liknande forum.

Lycka till mer era körkort. <3
Ingmarie 2019-04-16 19:50 ! Citera #
Grattis! Vad kul! Vad ska jag tänka på vid uppkörning i Hbg?
Elias 2019-04-16 22:30 ! Citera #
Du skulle ha kuggat i Stockholm
Gäst 2019-04-16 23:47 ! Citera #
Elias 2019-04-16
Du skulle ha kuggat i Stockholm
Vad är det för jätte skillnad som gör att du tror att Stockholmare kör bättre än alla andra?
Det räcker att kolla på ”Vägens Hjältar” så får man en inblick in hur Stockholmare kör :D :D
(: 2019-04-17 03:43 ! Citera #
Ingmarie 2019-04-16
Grattis! Vad kul! Vad ska jag tänka på vid uppkörning i Hbg?
Tack snälla!

Mitt första tips är att de nästan alltid kör mot E4/E6an mot Malmö/Väla (vänster i den ”stora” korsningen) från Trafikverket och den korsningen är lite lurig eftersom det finns två körfält mot vänster. Välj det till höger ifall du inte har någon snett bakom dig & ifall du har det så välj det vänstra och accelerera snabbt innan du bytar tillbaka till grundplacering. Men detta har du säkert gått igenom med din handledare.

Men mitt främsta tips är självfallet nyfikenhet, nyfikenhet & nyfikenhet! Tänk på att det bara är en vanlig människa som sitter bredvid dig så du måste visa noga med huvudet var du kollar osv så att de lägger märke till det. Det finns så oerhört många olika områden de kan välja på inom Helsingborg så det är väldigt svårt att träna på speciella ställen, men medans du sitter i bilen så andas djupt och tänk hela tiden på att du tydligt ska visa att du vet vart riskerna ligger och kan komma ifrån. (Och glöm självfallet inte tillsynen bakåt innan rondeller osv eftersom det finns VÄLDIGT många här i Helsingborg)

Annars var bara självsäker i din egna förmåga, du är ju där eftersom någon anser att du kör bil tillräckligt bra! Vela aldrig och va bestämd i vad du gör.

Lycka till!
Gäst 2019-04-18 10:24 ! Citera #
Elias 2019-04-16
Du skulle ha kuggat i Stockholm
Hur vet du det?
(: 2019-04-18 12:58 ! Citera #
Gäst 2019-04-18
Hur vet du det?
Klart gubben inte vet det! Han hade säkert misslyckats under dagen och var lite irriterad bara. Gäller att endast ignorera sådana människor! <3
Andrea 2019-04-18 15:21 ! Citera #
Grattis!! :))

Jag ska köra upp i Helsingborg nu den 29:e april. Hade teorin idag och blev godkänd :)

Vad fick du göra?
(: 2019-04-18 19:15 ! Citera #
Andrea 2019-04-18
Grattis!! :))

Jag ska köra upp i Helsingborg nu den 29:e april. Hade teorin idag och blev godkänd :)

Vad fick du göra?
Tack fina! (:

Dessa va de punkter som min inspektören, en väldigt trevlig dam vid namn Marie, kryssade i:

Följande provinnehåll har ingått i ditt körprov:
Körfältsbyte
Gatukorsning
Cirkulationsplats
Körning på landsväg
Infart på landsväg
Sväng från landsväg
Motorväg/motortrafikled
Körning mot mål
Parkering
Backning
Oskyddade trafikanter
Körning i körfält


Jag fick först ta E6an mot Malmö tills vi svängde av vid Helsingborg Ö avfarten. Efter detta körde vi mot Långeberga trafikområde, och på vägen dit körde vi in på en skogsparkering (vänstersväng på landsväg) där jag fick instruktionerna ”parkera korrekt och säkert bredvid valfri bil och säg till när du är klar.” Jag bestämde mig för att göra en helt traditionell parkering och hon var väldigt trevlig under hela tiden. Efter det så körde vi in på långeberga där vi svängde vänster i den första rondellen - mot rangvalla/västergårds området. Väl där körde vi in på lite små vägar där högerregeln gällde (hett tips är att väldigt tydligt flytta över foten till bromsen (utan att bromsa) inför varje korsning för att visa på respekt mot högerregeln). Efter detta körde vi tillbaka till trafikverket från filborna området, genom några rondeller och dylikt. I en av dessa rondellerna så stannade jag upp för en trafikant, även fast jag borde kört eftersom hon faktiskt var rätt så långt borta. ”Nu ska vi inte överdriva här, men bra att du visar hänsyn” väldigt trevligt. En väldigt vänlig runda måste jag ändå säga.

Sen vet jag att det finns inspektörer som inte ALLS är lika trevliga som den jag fick köra med, för hon var verkligen helt perfekt. Hoppas ni andra som kör i Helsingborg också får henne.

Och lycka till Andrea. <3

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor