Start > Körkortsforum > Blinka vänster i cirkulation

Blinka vänster i cirkulation

Anonym 2019-04-15 12:40 ! Citera #
Hur hårda tror ni förarprövarna är på att man ska blinka vänster när man ska ta tredje avfarten i en cirkulation eftersom det inte står nåt i lagen kring detta. Och hur lång tid får det ta att t.e.x backa runt ett hörn eller parkera?
Gäst3 2019-04-15 13:24 ! Citera #
Anonym 2019-04-15
Hur hårda tror ni förarprövarna är på att man ska blinka vänster när man ska ta tredje avfarten i en cirkulation eftersom det inte står nåt i lagen kring detta. Och hur lång tid får det ta att t.e.x backa runt ett hörn eller parkera?
Du har helt rätt i att det inte står nått i lagen om att du SKA blinka vänster i en rondell.
Men alla runt omkring dig samt inspektören blir ju glad över om du visar vart du har tänkt ta vägen.
Så gör det på själva uppkörningen, men när den är fixad så kan du köra som du vill när det kommer till rondellkörningar :D

När det gäller att backa runt hörn så ska du ju inte ta allt för lång tid på dig, vet inte om det finns någon tidsgräns.
Men det märks ju rätt fort om du inte kan manövrera en bil när du backar.
Samma sak gäller vid parkering, men detta är ju grundläggande saker som du ska ha i ryggmärgen när du kommer till en uppkörning ;)
Anonym (TS) 2019-04-16 11:44 ! Citera #
Gäst3 2019-04-15
Du har helt rätt i att det inte står nått i lagen om att du SKA blinka vänster i en rondell.
Men alla runt omkring dig samt inspektören blir ju glad över om du visar vart du har tänkt ta vägen.
Så gör det på själva uppkörningen, men när den är fixad så kan du köra som du vill när det kommer till rondellkörningar :D

När det gäller att backa runt hörn så ska du ju inte ta allt för lång tid på dig, vet inte om det finns någon tidsgräns.
Men det märks ju rätt fort om du inte kan manövrera en bil när du backar.
Samma sak gäller vid parkering, men detta är ju grundläggande saker som du ska ha i ryggmärgen när du kommer till en uppkörning ;)
Tack för det. Men jag undrar också till dess jag ska göra ny uppkörning. Ska jag gå till Trafikverket med känslan. ”Jag kommer klara det den här gången” och riskera att bli besviken om jag kuggar, eller ska jag gå dit med känslan att jag kommer kugga igen, och då bli positivt överraskad om jag klarar det.
Molly 2019-04-16 12:21 ! Citera #
Anonym (TS) 2019-04-16
Tack för det. Men jag undrar också till dess jag ska göra ny uppkörning. Ska jag gå till Trafikverket med känslan. ”Jag kommer klara det den här gången” och riskera att bli besviken om jag kuggar, eller ska jag gå dit med känslan att jag kommer kugga igen, och då bli positivt överraskad om jag klarar det.
Varför måste du ha en känsla som är varken god eller dålig?
Gör bara ditt bästa, och skulle du kugga så är det inte hela världen, det kommer fler chanser ;)

Men om du har gjort klart din körutbildning så är det klart att man ska ha en positiv känsla i kroppen, men jag förstår ju att det är grymt nervöst när man kommer till sin uppkörning...
Var likadant för mig, jag darrade som ett asplöv, och mådde verkligen skitilla.. Men tack och lov så kunde jag släppa/kontrollera det så fort jag vred om nyckeln och startade bilen..
När jag sedan la i backen och började min körtid så var det absolut inga problem...
Hoppas du kan få en liknande känsla!

Lycka till!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest