Start > Körkortsforum > Fråga mig vad ni vill veta om …

Fråga mig vad ni vill veta om Körprov

Någon som VET! 2019-04-12 13:56 ! Citera #
Här kan ni fråga mig vad ni vill om körprov och dylikt oavsett stad eller erfanhet. Jag kommer försöka att svara på det jag hinner och kan! Sen kanske det inte alltid är det ni vill höra men vi kan väl säga såhär, jag är rätt insatt i hur körprov går till...

Lite regler:
#1 Jag kommer inte diskutera era tidigare körprov eller bedömningar som inspektörer gjort. Delvis för att det är omöjligt att yttra sig om man själv inte varit med och delvis för att jag inte vill gå in i någon form av diskussion om sånt som inte går att överklaga!

#2 Jag kommer endast att svara på uppriktiga och seriösa frågor.

# Svarar ej på hur bedömningar görs eller hur trafikverket gör sina körprov. Olika för olika inspektörer och olika ställen.

Fler regler kan tillkomma.

Håll det här forumet på en bra nivå så ska jag försöka göra allt jag kan för att nå ut och hjälpa er så långt det bara går!

Det är dags att vända den här trenden!
Suss 2019-04-12 16:00 ! Citera #
Hej, jag undrar ifall det verkligen är ok att bli kuggad pga 2-3 motorstopp? Vid anledning har instruktör skrivit manövrering problem, vid fråga svarar hon att det är flertal motorstopp...
Dessutom har hon skrivit in att hon gjort ingripande vilket är osant!! Inget ingripande var gjort. Är man helt rättslös som uppkörningselev??
Körprov 2019-04-12 18:43 ! Citera #
Jag kanske också måste ha ett namn också så jag skriver ”Körprov” från och med nu.

Hej Suss!

Återigen kan jag eller vill jag inte kommentera tidigare körprov men jag kan svara såhär:

Uppkörningspersonen tittar alltid på helheten av körningen, dock kan enstaka fel på kritiskt plats definitivt leda till ett underkännande.
Sker dina motorstopp på kritiska platser så finns det anledning att underkänna körningen.

Men vet du vad jag vill att du gör nu.
Stirra dig inte blind på just motorstoppen utan titta på manövreringsbiten i övrigt.

Håller du med om att det finns brister i din manövrering? Manövreringen ska sitta rutinmässigt. Här är det MÅNGA som slarvar i sin övning för att komma ut i trafiken så snabbt som möjligt. Men sitter inte manövreringen så är det lite som att vara kock med en slö kniv. Du kanske kan allt i praktiken, men med en slö kniv blir maträtten aldrig riktigt bra.

Hoppas du förstår mitt svar.
Svara gärna om du inte förstår.
Anon 2019-04-12 23:30 ! Citera #
Vad är sannolikheten för att bli kuggad om man råkar köra i bussfil?
Gäst 2019-04-13 00:24 ! Citera #
Hej!

Jag har en fråga angående säkerhetsmarginaler. När man kör på motorväg där det är hög hastighet (t.ex. 90kmh) men bilar framför åker betydligt mycket lägre runt 70-80 ska man sänka ner till den farten för att kunna hålla bra marginalen? Blir orolig att man gör fel om man då kör för mycket under hastighetsgränsen. Speciellt där det känns olämpligt att göra omkörning när man snart ska ta en utfart från filen man befinner sig i.
Anon2 2019-04-13 00:26 ! Citera #
Kan du beskriva stegen för att svänga vänster från en landsväg? Vilken hastighet ska man max ha, hur långt innan ska man börja bromsa sakta in? Och är det okej att det blir köbildning bakom om det är så att man måste vänta på att mötande trafik passerar? Tack för hjälpen!!! :lol: :lol:
Körprov 2019-04-13 08:25 ! Citera #
Hej Anon.

Som uppköraren säger i början av provet så tittar dem på en helhet.
Har du åkt i ett busskörfält så har du troligen uppvisat en dålig planering både i tillfället du åkt i i busskörfältet men även innan eller kanske efter att du åkt in.
Förstår du att det då finns ett mönster i din körning, en upprepning på ett dåligt beteende att man planerar sent och till slut får uppkörningspersonen ett kvitto på att dens känsla stämde när du åker in i busskörfältet. Självklart får inte provet bli godkänt då.

Sen vet jag att det finns folk som råkat åka in i busskörfält och ändå blivit godkända men nu ska du få höra skillnaden!

Dels har dem uppvisat GOD planering och en genomgående RILTIGT BRA KÖRNING efteråt OCH i tillfället när dem råkade köra in i busskörfältet löst det på ett riskmedvetet sätt!
Dvs inte ”Oh jäklar busskörfält” och sen kastar bilen in i ett annat körfält...
Utan istället gör en smart bedömning och tittar först i lugn och ro, byter snällt över (trots kanske heldragen) och återigen, glöm inte det jag sa, uppvisar en för uppköraren en GRYMT bra körning efteråt! Inte som DU stycket har varit grym och som uppköraren inte håller med om. Den ska va från deras sida GRYM!

Hoppas du förstår skillnaden :)
Gäst 2019-04-13 08:28 ! Citera #
Hej jag tackat Börje buss körkort D
Vad ska göra
Körprov 2019-04-13 08:35 ! Citera #
Gäst 2019-04-13
Hej!

Jag har en fråga angående säkerhetsmarginaler. När man kör på motorväg där det är hög hastighet (t.ex. 90kmh) men bilar framför åker betydligt mycket lägre runt 70-80 ska man sänka ner till den farten för att kunna hålla bra marginalen? Blir orolig att man gör fel om man då kör för mycket under hastighetsgränsen. Speciellt där det känns olämpligt att göra omkörning när man snart ska ta en utfart från filen man befinner sig i.
Hej!

Grundregeln är att alltid, ALLTID komma upp i fart på motorvägspåfarten, dessutom FORT och HÅRT upp i fart!
Dvs:
-Inte hoppa växlar för guds skull!
-Vrid ur varje växel, ORDENTLIGT! När accelerationen är KLAR, DÅ kan du hoppa växlar eller lägga i tyngsta växeln för den hastigheten!
-Planera din påfart tidigt!!!!!!!!!!!

Är det 90 så är min starka rekommendation att komma upp i 90, och om du sen upptäcker att folk ute på motorvägen kör 70, ja då kan du tidigt släppa gasen och ”falla in” i rytmen och hitta en snygg och stor lucka att byta in till, TIDIGT!!!

Det är mycket lättare för dig och alla andra att hjälpa dig om du kommit upp i fart på påfarten än tvärtom att du knappt kommit upp i fart och att folk ska behöva bromsa för att släppa in dig!

Så för att summera:
-Snabbt upp i hastighet med en effektiv och ordentlig acceleration, glöm ecodrive just precis på påfarter!
-Planera tidigt så du kan matcha din fart med motorvägens (Men såklart inte överskriva hastighetsbegränsningen) och hitta en lagom lucka.

Gör du det där gång på gång så kommer du snart inse att motorvägspåfarten är väldigt kul och dessutom busenkla! :)

Förstår du grejen?
Körprov 2019-04-13 08:46 ! Citera #
Anon2 2019-04-13
Kan du beskriva stegen för att svänga vänster från en landsväg? Vilken hastighet ska man max ha, hur långt innan ska man börja bromsa sakta in? Och är det okej att det blir köbildning bakom om det är så att man måste vänta på att mötande trafik passerar? Tack för hjälpen!!! :lol: :lol:
Hej Anon2.

Här kommer du få ett riktigt otillfredsställande svar... men du kommer förstå varför och DET där det viktigaste!

Hur ser vänstersvängen ut? Vilka däck har du? Vilken bil har du? Vilket väder råder?
Hur många bilar har du bakom dig? Hur många bilar har du framför dig? Vilken typ av bilar ligger bakom dig? Har ALLA bakomvarande en chans att uppfatta din vänstersväng? Är det ett krön eller skymd sikt vid korsningen?

Vill du att jag fortsätter? :lol: ;)


Skämt och sido, det är omöjligt att svara på. Här finns det inga genvägar tyvärr! Det är här erfarenheten kommer in och egenskapen av att lära sig av dem tidigare misstag man gjort när man övningskört!

Häng med nu för det finns grundregler!

-Ingen vänstersväng på landsväg ÄR automatiskt farlig om man planerat den tidigt och har fått andra trafikanters uppmärksamhet på vad du kommer att göra!

Först och främst så förstår du väl att manövreringen måste sitta solklart med schysst och bestämd nedbromsning och nedväxling.
Sen behöver du börja planera din sväng, TIDIGT! Om du KÄNNER att svängen är osäker, då är den osäker. Men hitta inte på att den är osäker bara för att någon sagt det.

Mitt heta tips, träna! En person som gjort många fel lär sig och blir sen grym på att bedöma saker baserat på tidigare erfarenheter.
För vet du vad, när du sen kör själv har du inte tid att sitta och fråga dig eller oss på ett forum hur en landsvägssväng ska tas.
Det måste sitta!

Är du med? :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest