Tänkte dela med mig några viktiga punkter från vad Transportsstyrelsen bestämt ska ingå i ett körprov, det är vad som Trafikinspektörerna sedan arbetar efter, framför ni som kör upp privat borde läsa detta.
12 § Körprovet ska bestå av säkerhetskontroll samt körning i och utanför
tätort. Den sökande ska köra mot angivet mål eller efter angiven färdväg
under sammanlagt minst 25 minuter. Körningen ska om möjligt utföras på
gator och vägar under förhållanden med varierande ytskikt, vägbredd,
sträckning och trafikintensitet.
13 § Vid omprov efter tidigare underkänt körprov ska, om möjligt, särskilt
de delar ingå som ledde till det tidigare underkännandet.
Säkerhetskontroll behöver inte genomföras om sådan kontroll redan
godkänts vid tidigare prov.
Manövrering, fordon och miljö
Säkerhetskontroll
14 § Körprovet ska inledas med en säkerhetskontroll. I denna ska ett
slumpmässigt urval av följande ingå:
– belysning, körriktningsvisare, reflexer och signal,
– vindrutetorkare och spolare,
– styrning,
– bromsar,
– däck och fälg,
– vätskor (till exempel spolarvätska, kylarvätska och motorolja), och
– varningssystem.
15 § Om brister upptäcks vid säkerhetskontrollen ska den sökande föreslå
hur de kan åtgärdas.
16 § Om den sökande använder en checklista för säkerhetskontrollen, får
den inte innehålla anvisningar för hur kontrollen ska genomföras.
17 § Förarprövaren ska kontrollera att sökanden vid behov
– ställer in säte och ratt för att få en korrekt körställning,
– justerar bilbälte, huvudstöd och backspeglar, och
– kontrollerar att dörrarna är stängda.
18 § Manövreringen ska omfatta minst två av följande moment, varav
minst ett ska gälla backning:
– backning med sväng, där rak backning ingår före eller efter svängen,
– vändning,
– parkering, och
– effektiv bromsning.
Manövreringen kan dessutom omfatta följande moment
– start i med- och motlut, och
– användande av reglage.
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202012_43.pdf
Finns mer info i länken om ni vill läsa.