Start > Körkortsforum > Kör bra men gör FEL!

Kör bra men gör FEL!

Anon 2019-04-07 21:47 ! Citera #
Jag började övningsköra för ett tag sedan med trafikskola,hade inte speciellt mycket erfarenhet innan men kunde framföra bilen på de flesta vägarna med hjälp av min handledare.Problemet jag har både då och nu är att jag kan köra helt okej bra längre sträckor och sedan göra världens dummaste fel! Det kan vara till exempel att jag inte har riktigt rätt placering vid vänstersväng,jag svänger konstigt/hackigt,att jag stannar för hastigt/för nära övergångsställe när jag ska släppa över gående,att jag blir förvirrad i en korsning vem som ska köra först så jag tvekar,att jag tränger in mig vid filbyte.Dessa är inte saker som händer jämt utan det händer trots att jag gjort rätt på samma sak tidigare i körningen.Är det någon som har haft samma problem och kan säga hur jag kan sluta göra dessa fel? Vill tillägga att jag trots detta utvecklas i min körning men känns som jag trots det gör sånna här missar då och då!Känns som jag aldrig kan ha en helt säker/fläckfri körning!
Gäst 2019-04-08 14:37 ! Citera #
Det ör just därför du kör i trafikskola...för att lära dig.

Sedan nör du är säkrare i din körning så är det mängdkörning som gäller med en privat handledare med dig.

Om inte har en så blir mängdträningen via körskolan....
Börje Kugg 2019-04-08 17:26 ! Citera #
Du tänker mycket på dina fel och vad du ska göra istället, sedan fortsätter du öva.
Gäst 2019-04-09 13:10 ! Citera #
Bara att fortsätta öva. Du blir medveten om dina fel och slipar bort dem.

Jag hade ingen perfekt körning (alltid någon liten miss) innan sista lektionen där jag äntligen lyckades köra prickfritt.
Frida 2019-04-09 22:11 ! Citera #
Anon 2019-04-07
Jag började övningsköra för ett tag sedan med trafikskola,hade inte speciellt mycket erfarenhet innan men kunde framföra bilen på de flesta vägarna med hjälp av min handledare.Problemet jag har både då och nu är att jag kan köra helt okej bra längre sträckor och sedan göra världens dummaste fel! Det kan vara till exempel att jag inte har riktigt rätt placering vid vänstersväng,jag svänger konstigt/hackigt,att jag stannar för hastigt/för nära övergångsställe när jag ska släppa över gående,att jag blir förvirrad i en korsning vem som ska köra först så jag tvekar,att jag tränger in mig vid filbyte.Dessa är inte saker som händer jämt utan det händer trots att jag gjort rätt på samma sak tidigare i körningen.Är det någon som har haft samma problem och kan säga hur jag kan sluta göra dessa fel? Vill tillägga att jag trots detta utvecklas i min körning men känns som jag trots det gör sånna här missar då och då!Känns som jag aldrig kan ha en helt säker/fläckfri körning!
Story of my life :lol: ;) varje gång jag gjorde (och fortfarande gör ibland) idiotiska fel kände mig så frustrerad över att jag VISSTE ju hur man gjorde, men alltid så hamnade jag i någon situation varje lektion som gjorde att jag tvekade eller fokuserade på annat - vilket gjorde att jag glömde bort det som jag redan kunde!
Jag brukade känna då att ”den här uppgiften gjorde jag ju galant förut! Varför lyder inte kroppen nu?!” och så känns det stundtals som man börjar om på noll igen - men har lärt mig att det är stress och känslor som slår över och får en att göra dumma fel man annars inte skulle ha gjort.
anon 2019-04-09 22:37 ! Citera #
Frida 2019-04-09
Story of my life :lol: ;) varje gång jag gjorde (och fortfarande gör ibland) idiotiska fel kände mig så frustrerad över att jag VISSTE ju hur man gjorde, men alltid så hamnade jag i någon situation varje lektion som gjorde att jag tvekade eller fokuserade på annat - vilket gjorde att jag glömde bort det som jag redan kunde!
Jag brukade känna då att ”den här uppgiften gjorde jag ju galant förut! Varför lyder inte kroppen nu?!” och så känns det stundtals som man börjar om på noll igen - men har lärt mig att det är stress och känslor som slår över och får en att göra dumma fel man annars inte skulle ha gjort.
Skönt att höra att man inte är ensam :| tycker hela min körutbildning gått ungefär ”två steg fram,ett steg bak,ett steg fram,ett steg bak,två steg fram,ett steg bak”
Jag är expert på att tveka också eller bli ofokuserad som du skriver speciellt om jag är trött.Det känns hela tiden som att när jag löst något problem jag haft tidigare det kan vara typ att läsa av skyltar i rätt tid,då börjar ett nytt problem och det kan vara något jag klarat bra förut,då kan jag till exempel istället ha kass placering på vägen och tappa bort mig helt!
Känns liksom inte som att jag får alla delarna på plats!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 08:59
3
I går 22:14
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest