Start > Körkortsforum > Bakspeglar var 3-e sekund?

Bakspeglar var 3-e sekund?

Anna 2019-04-06 10:20 ! Citera #
En körskolelärare hävdar att bilförare måste titta i bakspeglarna var 3e sekund.
Existerar en sådan regel?
Anon 2019-04-06 10:53 ! Citera #
Jag tror inte att någon sådan regel existerar.Jag håller på och övningskör själv och min lärare säger jag ska kolla var 5e sekund! Jag tror poängen är att man ska kolla i den väldigt ofta och för att öva in det kan det va bra att kolla var 3e-5e sekund och sen sker det automatiskt när man fått in vanan.
Anna 2019-04-06 11:30 ! Citera #
Problemet kan vara att man kan bli kuggat under uppkörningen för att man följer vägen bak mer än fram.
Anon 2019-04-06 21:53 ! Citera #
Ja alltså var 3e sekund är kanske lite väl ofta men var 10e sekund bör det väl vara minst.
Har du ifrågasatt din lärare när han tog upp det med tanke på att du skriver att man kan kugga för det ?
Börje Kugg 2019-04-07 03:20 ! Citera #
Det beror väl helt på situation - kör du rakt fram på en tom landsväg behöver du inte titta så ofta.

Titta bakåt ska inte gå ut över uppmärksamheten fram heller, men en snabb koll relativ ofta är bra. Framförallt innan och samtidigt som du gör inbromsningar eller någon av form manövrering är ett krav.


Tror inte på någon intervallregel.
Sandra 2019-04-07 18:20 ! Citera #
Tittar på uppkorningblog.com, :)
Gäst 2019-04-16 15:04 ! Citera #
Var 7 sekund har min lärare sagt!
Andy 2019-04-17 14:58 ! Citera #
Jag slår en blick då och då. Säg var 10e sekund.

Jag slår också ALLTID en blick när jag ser rörelser i ögonvrånet.
Lol 2019-05-22 08:44 ! Citera #
Var tionde eller sjunde sekund låter mycket enligt mig. När jag körde upp tittade jag kanske var tjugonde, om inte varje trettionde sekund. Allt beror ju på omständigheterna. Ska du svänga och det finns risk för påkörning bakifrån måste man givetvis kontrollera omgivningen bakom sig. Ska man accelerera på landsväg gäller samma princip. En tumregel för detta känns inte rimligt.
Gäst 2019-05-22 13:38 ! Citera #
Det finns ingen sekundregel som säger att ”såhär ofta MÅSTE du kolla i speglarna”
Allt beror på vart man kör och hur trafiken runt om en ser ut.
Kör du i stan så behöver du självklart kolla oftare, eftersom det rör sig mer folk där.
Kör du på landsväg eller motorväg så behöver du inte titta alls lika ofta.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest