Start > Körkortsforum > För mycket motorolja

För mycket motorolja

Gäst 2019-04-05 19:57 ! Citera #
Råkade fylla på lite för mycket motorolja... Med andra ord är oljan längre upp än max linjen på stickan. Är det farligt? Eller vad händer om för mycket olja är i?
Gäst 2019-04-07 16:03 ! Citera #
Tappa ur lite då.

Eller besök verkstaden.

Ex...
För mycket olja kan slå upp i cylinderhuset, så det blir i oljan sk kavitation ( mikro gasbubblor i vätskan) och det kan slå hål på maskindelar...samt olje pumpen trivs inte riktigt heller....

Så besök verkstaden...det är lätt fixat.
Gäst 2019-04-07 23:05 ! Citera #
Öppna oljepluggen och töm ut överflödet... Det är inte svårare än så..
Varför bekosta några hundralappar till en verkstad när du kan göra det själv på 5 minuter ;)
Gäst 2019-04-08 08:54 ! Citera #
Gäst 2019-04-07
Öppna oljepluggen och töm ut överflödet... Det är inte svårare än så..
Varför bekosta några hundralappar till en verkstad när du kan göra det själv på 5 minuter ;)
Nja, 5 minuter? Alla har inte en verkstadslyft hemma att hissa upp hela bilen på. Att lyfta upp bilen på ett säkert sätt för att komma åt oljepluggen gör man inte enbart med bilens medföljande domkraft.
Gäst 2019-04-08 22:15 ! Citera #
Gäst 2019-04-08
Nja, 5 minuter? Alla har inte en verkstadslyft hemma att hissa upp hela bilen på. Att lyfta upp bilen på ett säkert sätt för att komma åt oljepluggen gör man inte enbart med bilens medföljande domkraft.
Varför inte, den är gjord för att klara bilens vikt..
Och jag har då aldrig haft någon annan lyft, och det har gått hur bra som helst :D
Men okej, 5 minuter kanske var lite lite för er, så säg 10-15 minuter och då är jag generös :D
Gäst 2019-04-09 07:56 ! Citera #
Gäst 2019-04-08
Varför inte, den är gjord för att klara bilens vikt..
Och jag har då aldrig haft någon annan lyft, och det har gått hur bra som helst :D
Men okej, 5 minuter kanske var lite lite för er, så säg 10-15 minuter och då är jag generös :D
Problemet är inte att hålla vikten, utan att det inte är säkert att krypa under bilen med bara bilens egna domkraft som stöd. Den är för vinglig, kan gå väldigt illa och man blir krossad. En erfaren mekaniker skulle aldrig utsätta sig för den risken.

Att byta däck duger den till, för då är man inte och kryper under bilen.
Gäst 2019-04-09 09:34 ! Citera #
Man SKA använda en pallbock för ändamålet, ett slags benställning...


Livsfsrligt utan....

Precis som en skrev.

För släpper domkraften så krossas man under bilen......
Gäst 2019-04-10 01:39 ! Citera #
Den som påstår att domkraften klarar sig - du är medveten hur ventilen som håller trycket uppe ser ut va? Den är oroväckande liten. Menmen, vill du dö ”för att den brukar inte ge sig” så kör på. Många har dött så, och många kommer fortsätta dö så. Men jag föredrar nog att förlänga mitt liv lite längre istället.
Gäst 2019-04-10 11:27 ! Citera #
Vem har sagt att man ska använda sig av bilens egna domkraft?
Man kan ju faktiskt låna betydligt kraftigare grejer av någon som man känner.
Och självklart ska pallbockar alltid användas, oavsett vilken sorts utrustning man har som lyfter upp bilen
RIA 2019-04-10 11:34 ! Citera #
Gäst 2019-04-10
Vem har sagt att man ska använda sig av bilens egna domkraft?
Man kan ju faktiskt låna betydligt kraftigare grejer av någon som man känner.
Och självklart ska pallbockar alltid användas, oavsett vilken sorts utrustning man har som lyfter upp bilen
Mm, men då ryker ”5 minuter” som Mr. BigshotMekaniker pratar om. Det var ju såå lätt och gick såå snabbt för alla att göra att man är dum om man inte gör det...

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest